Re: [MISC] Har du en lille harddisk liggende?

Claus Futtrup skrev:
Hej Niels (et al),

Niels Elgaard Larsen wrote:
Claus Futtrup skrev:
jeg er nu så træt at mine 10 Gig ... jeg kan simpelt hen ikke finde plads til det hele mere. Hvis du har en lille en liggende (min maskine kan ikke klare mere end 40 Gig),

Er du sikker på det. Jeg har aldrig været ude for en Linux-maskine, der har haft problemer med store diske. Men nogen gange skal man lyve for BIOS'en.

OK, det er selvfølgelig en ny vinkel på sagen for mit vedkommende. Jeg var af den opfattelse at min hardware ikke ville kunne køre m. større disk - men du har jo nok ret i at det er BIOS'en som sætter grænsen for min gamle hest (Pentium II, 400 MHz, Award BIOS fra 1999 på et ASUS bundkort).

Kan jeg læse nærmere om dette et eller andet sted - altså det med at Linux skulle kunne "override" disse hardware begrænsninger jeg måtte have?

Bios'en skal bare kunne læse boot-sektoren, boot-loader og kerne. Så start med at lægge fx 20MByte /boot i starten af disken.

I de fleste BIOS'er kan man man sætte disk geometrien manuelt. Enten ved at vælge fra en liste af kendte geomerier eller sætte den selv. Så finder du bare en geometri, der passer med disken og har mere plads en de 20MByte, du satte af til /boot partitionen. Når Linux booter, læser den partitionstabellen fra disken.

Men det nemmeste er, hvis du kan lade din gamle 10GByte disk sidde i og boote fra den. Så kan man som regel bare fortælle BIOS'en, at den stadig kun har den samme gamle disk og stadig mounte den nye disk, når Linux booter. Jeg har dog været ude for et enkelt bundkort, hvor man ikke kunne bruge diske, som BIOS'en ikke kendte,

Det var jo alt andet nemmere bare at købe en ny (stor) disk.

Mvh Claus

P.S. Men hvis der er nogen, som melder sig på skansen med en lille disk, så er jeg stadig interesseret, måske bare 2 Gb - hvis den ikke er slidt op. Gigabyte prisen er ikke så stor men det burde kunne lade sig gøre at arrangere noget med forsendelse o.s.v. ...

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-12-01, 02:03 CET [an error occurred while processing this directive]