Re: [MISC] Har du en lille harddisk liggende?

On Tue, Nov 21, 2006 at 08:15:09PM +0100, Claus Futtrup wrote:
> OK, det er selvfølgelig en ny vinkel på sagen for mit vedkommende. Jeg
> var af den opfattelse at min hardware ikke ville kunne køre m. større
> disk - men du har jo nok ret i at det er BIOS'en som sætter grænsen for
> min gamle hest (Pentium II, 400 MHz, Award BIOS fra 1999 på et ASUS
> bundkort).

Prøv at se Asus support sider, måske der også er nyere BIOS.
http://support.asus.com/

Jeg ved at til mit Asus P5A bundkortet (ca 1999) var der
diverse fix. ( 20 GB disk fungerer på P5A med den ny bios
og op til 40GB burde virke efter hvad jeg har læst)

Der er dog en hardware-grænse på  133MByte på gammel IDE chips.
(men man kan stadig købe nye 40, 80 og 120 GB diske til
 rimelig pris)

> Kan jeg læse nærmere om dette et eller andet sted - altså det med at
> Linux skulle kunne "override" disse hardware begrænsninger jeg måtte have?

Det er egentlig windows driveren der sætter grænsen i windows,
samt evt defekt BIOS hvor man ikke havde troet diskene
blev så store.
BIOS bruges kun til bootloader kan loade kerne og starte op
derefter overtager driverne i linux.

> Det var jo alt andet nemmere bare at købe en ny (stor) disk.

Eller blot en ny 20 GB 2.5" med adapter til 3.5" .

Alternativ skal man købe en SATA PCI adapter og så burde nye
diske fungere, men så er det måske billigere at opgradere
bundkort/cpu/ram til noget nyere.

> Mvh Claus
>
> P.S. Men hvis der er nogen, som melder sig på skansen med en lille disk,
> så er jeg stadig interesseret, måske bare 2 Gb - hvis den ikke er slidt
> op. Gigabyte prisen er ikke så stor men det burde kunne lade sig gøre at
> arrangere noget med forsendelse o.s.v. ...

Jeg har måske en gammel 2 GB liggende et sted, men jeg ved
ikke hvor slidt den er (den er gammel og brugt)
men er 2GB ikke lidt for lille idag ?

--
mvh Frank Damgaard  |

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-12-01, 02:03 CET [an error occurred while processing this directive]