Re: [MISC] Visuel fremstilling af "alt det" mellem bruger og hardware

Fri, 03 Nov 2006 16:39:35 +0100, Jørgen Heesche <sslug@sslug> skrev:

Michael Schmidt wrote:
Hej NG
Er der en blandt Jer, der kender en rigtig god pædagoisk korrekt (læs: med enkle ord og i farver) model af hvad der sker mellem en PC-bruger og PC'en selv?

http://godtigang.linuxin.dk/distro/ er nu ikke så 'tyndbenet' endda. Diagrammet giver en god oversigt over lagdelingen i et linuxsystem, og i de enkelte kasser angives kort, hvad de indeholder. F.eks. i kassen 'Linuxkernen' står der: Håndterer hardware, dvs. hardwaredriverne findes der.
Jeg har fundet en mere detailleret beskrivelse linnuxstrukturen her:
http://www.codemartial.org/Linux/ii.shtml
Den indeholder også et diagram over strukteren, men lagdelingen fremhæves ikke så kraftigt. Der vises kun at kernen er et operativsystem med en overbygning af programmer. Men kernen er beskrevet mere detailleret.
Den er faktisk ganske god (teksten).

Jeg så meget gerne en generisk model, så man udfra den kan fremhæve og/eller understrege forskelle mellem forskellige systemer; Linux, UNIX, BSD, MacOS, Windows osv.
Mon der findes sådan en model?.
Ellers må  jeg vel selv prøve at lave en...

Med hensyn til forskelle:
Der er ingen forskel på Linux og Unix, hvad angår den overordnede struktur.
Linux vs. Windows:
Linux er som nævnt lagdelt med det basale system, kernen, i bunden.
Sammenlignet hermed er Windows, såvidt jeg kan se, totalt ustruktueret.
Jeg tør ikke udtale mig om hvorvidt det er ustruktureret, men det er sikkert og vist, at det hele er kogt godt sammen.
Det der hæmmer M$-løsningen (og er dens force, for dem som værdsætter den slags) er at det er en slags alt-i-en løsning, hvor man ikke behøver at tænke selv, da alle betydelige valg er truffet for en på forhånd.

Tak for links, det er altid rart at få tingene fortalt på mere end en måde.

--
Med venlig hilsen
/Zmit/

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2006-12-01, 02:03 CET [an error occurred while processing this directive]