Re: [LOCALE] Gyldendals røde ordbøger i Linux

On Fri, 29 Oct 2004 12:15:30 +0200 (MEST) Martin Leopold wrote:

> Hejsa.
> Jeg har fået Gyldendals røde ordbøger forærende og dem kunne jeg godt
> tænke mig at bruge i Linux - er der nogen der har hørt om det kan lade sig
> gøre?
>
> Jeg forstiller mig at man, i stil med andre ordbøger, kan bryde det format
> de ligger i og kopiere dem over i et format af eget valg. Nudansk ordbog
> ligger i en Access database, som nemt lader sig bryde, hvis jeg er heldig
> er det ligeså nemt med de røde, men jeg vil gerne være lidt mere sikker
> inden jeg bryder plomberingen.

Jeg købte en billig rød i Netto. Det endte med at jeg kopiere fra det
elendige medfølgende program, 200 ord ad gangen over i en tekstfil ind i
en lånt Windows. Da programmet ikke er enig med sig selv i i hvilke
rækkefølge ordene skal sorteres, skal man sørge for at kopiere fra det
sidste ord man lige have kopieret og frem. Det tog ret lang tid, og der
er sikkert en smartere måde.

> Nu skal det ikke handle om ophavsret, men så vidt jeg er orienteret er
> dette fuldt lovligt, sålænge det handler om at tilegne sig værket.

Nu er det en database/edb-program, så der gælder ikke samme regler som
for CDere. Men der står i paragraf 36:

Stk. 2. Den, der har ret til at benytte en database, må foretage sådanne
handlinger, som er nødvendige for, at den pågældende kan få adgang til
databasens indhold og gøre normal brug af dette.

--
41 6E 64 65 72 73