Re: [LOCALE] Language Info Needed for Aspell (fwd)

Henrik Christian Grove skrev:

> Det her er desværre ikke helt rigtigt (og det demonstrerer du
> længere nede at du godt ved).

Ja. :-(

Kan det klares med et indskud?

   joining a special compound form of the first word with any
   conjugation of the second word, thus creating a word of the same
   class and conjugation as the second word (ignoring the difference
   between proper names and ordinary nouns).

Eller skal det laves om?

   joining a special compound form of the first word with any
   conjugation of the second word, thus creating a word whose compound
   form is determined by the second word.

> Måske skal vi tilføje en bemærkning om at det ikke altid er
> tilfældet at to sammensætningsformer er lige gode.

Kan det bruges til noget?  Kan vi forestille os at vi kan give en
meningsfuld prioritering af sammensætningsformerne for et ord?  Jeg
har svært ved det. - Bortset lige fra »bygd«.  Der kan jeg give et
se på forholdet mellem hvormange kommuner der består af hhv. en og
flere bygder.  Men selv det vil være lidt pjattet fordi der derudover
er en masse tilfælde, hvor det altid vil være entalsformen der skal
bruges (og så kan jeg måske alligevel godt prioritere).

Jo, det skal der nok skrives et par ord om.

> Måske en bemærkning om at problemet er at hvis det er første del der
> er et sammensat ord er det sammensat af to sammensætningsformer.

Er det det der er problemet?

> Jeg synes 'some exception' lyder for bagateliserende, der er i mine
> øjne ret mange tilfælde.

Du har nok ret i at det er sikrere at formulere det lidt bredere.  Har
du et bud på en alternativ formulering?

> Pointen om meningsfuldhed er væk, men eftersom vi alligevel foreslår
> ignorering som løsning på det (fordi mange sammensætninger kan gå
> hen og få mening - hvis nogen f.eks. bygger en radiocykel til Keld),
> gør det måske ikke så meget.

Da meningsfuldhed, eller rettere mangel på samme, er et typisk
argument imod at implementere en fornuftig håndtering af sammensatte
ord, så bør vi nok have noget tekst om det spørgsmål oppe i
indledningen.

> Der står ikke noget om at det er tilladt at indsætte bindestreger
> for tydelighedens skyld, samt at bindestreger altid bruges i
> sammensætninger med forkortelser (både som første og sidste led)
> samt ved sammensætning af ligestillede led (jeg sad i aftes med
> finsk-ugrisk). (Der er flere regler, men det er vist dem der betyder
> mest i denne sammenhæng).

Reglen om sammensætning af ord med bindestreger i er vel også
relevant.  Mere til grammatikken:

  <hyphenated noun> <- <acronym> + "-" + <noun>
  <hyphenated noun> <- <compound form of hyphenated noun> + "-" + <noun>
  [...]

Jacob
--
»Skal restauratører nu til at forsikre sig imod evt.
 patentkrænkelser, hvis de har en kreativ kok ansat?«