Re: [LOCALE] Language Info Needed for Aspell (fwd)

> joining a special compound form of the first word with any conjugation
> of the second word, thus creating a word of the same class and
> conjugation as the second word.

Det her er desværre ikke helt rigtigt (og det demonstrerer du længere
nede at du godt ved).

> An example of this is the Swedish word "gata", which in compound words
> is spelled either "gat" or "gatu" (in most cases interchangeable),
> neither of which are words.

Måske skal vi tilføje en bemærkning om at det ikke altid er tilfældet at
to sammensætningsformer er lige gode.

> We are unable to find examples, where a difference in the order words
> are joined in ("bananrepublik" + "præsident" vs. "banan" +
> "republikpræsident") is important for the spelling.  But it still may
> be the case in some languages.

Måske en bemærkning om at problemet er at hvis det er første del der er
et sammensat ord er det sammensat af to sammensætningsformer.

> Compounds of proper names and other words [da]
>
> If the compound is a proper name, it is spelled with a capital first
> letter.  If it is not a name, it is optional if the first letter is
> capitalized or not.  In addition to this general rule, there are some
> exceptions, where it is incorrect to capitalize the first letter.

Jeg synes 'some exception' lyder for bagateliserende, der er i mine øjne
ret mange tilfælde.

> Notice that the proper name used in the compound can be both the first
> and the second part of the compound word.

Allerede her antyder du at sammensætning med egennavn som første led kan
være egennavne.

>   <name>      <- <compound form of name> + <noun>

Og her giver du en regel der direkte viser hvordan det kan forekomme.

>   <name>      <- <compound form of adjective> + <name>

> Kommentarer?  Rettelser?

Pointen om meningsfuldhed er væk, men eftersom vi alligevel foreslår
ignorering som løsning på det (fordi mange sammensætninger kan gå hen og
få mening - hvis nogen f.eks. bygger en radiocykel til Keld), gør det
måske ikke så meget.

Der står ikke noget om at det er tilladt at indsætte bindestreger for
tydelighedens skyld, samt at bindestreger altid bruges i sammensætninger
med forkortelser (både som første og sidste led) samt ved sammensætning
af ligestillede led (jeg sad i aftes med finsk-ugrisk). (Der er flere
regler, men det er vist dem der betyder mest i denne sammenhæng).

.Henrik

--
Linux overalt! - og det kan kun gå for langsomt!