Re: [LOCALE] Language Info Needed for Aspell (fwd)

Ole Kofoed Hansen <sslug@sslug> writes:

> Det største problem er vel, at det kan ikke lade sig gøre at lave et
> fornuftigt sæt regler, som udtømmende og præcist definerer, hvilke
> sammensætninger, der er gyldige.

Netop.

> Der er jo ikke (rent sprogligt) nogen speciel forskel på en banan og en
> appelsin eller på et kongerige og en republik, så hvordan skulle en
> computer kunne vide, at bananrepublik er et normalt accepteret ord
> hvorimod appelsinkongerige vil vække dyb forundring hos læserne? (Bemærk
> at jeg vil ikke påstå at nogle sammensætninger er direkte ugyldige - det
> kommer helt an på fantasi og kontekst.)

Her skulle jeg lige til at svare at så besværligt behøvede det ikke
være, for du kunne nøjes med at udskifte første led og få
appelsinrepublik, men så gik det op for mig at det vel bare er en
republik hvor hovederhvervet er appelsindyrkning. Tilsvarende kan
appelsinkongerige vel også tillægges en mening, at de så er fiktionelle
er en helt anden sag.

.Henrik

--
Den største fordel ved Windows er den gode understøttelse af
Windows-programmer.