Re: [LOCALE] Language Info Needed for Aspell (fwd)

Keld Jørn Simonsen wrote:
Jeg kan se et biografstativ for mig, det er et rigtigt stort stativ,
hvor man kan hive et lærred ned, til at vise en film.

En motorpen - det er vel en pen der kan bruges til at skrive med, og som
er motorstyret, fx i en plotter.

Undskyld jeg er så imaginativ:-)

Men det kan da være at vi skal tilføje en bemærkning om at man kan
tillægge de fleste sammensætninger en mening, som understregning af at
fejlraten ikke nødvendigvis bliver så høj som man skulle tro.

Jeg tror problemet er: skal vi markere mærkelige sammensætninger eller
ej. Jeg tror faktisk at hvis der er en mærkelig sammensætning, såsom
"aftenhimle" så bør det tillades. Ellers vil folk vel skrive det i to
ord "aften himle" - hvilket vil være en rigtig dårlig vej at betræde.
Og folk har vel ment hvad de skrev, medmindre det er stavefejl.

Det største problem er vel, at det kan ikke lade sig gøre at lave et fornuftigt sæt regler, som udtømmende og præcist definerer, hvilke sammensætninger, der er gyldige.

Der er jo ikke (rent sprogligt) nogen speciel forskel på en banan og en appelsin eller på et kongerige og en republik, så hvordan skulle en computer kunne vide, at bananrepublik er et normalt accepteret ord hvorimod appelsinkongerige vil vække dyb forundring hos læserne? (Bemærk at jeg vil ikke påstå at nogle sammensætninger er direkte ugyldige - det kommer helt an på fantasi og kontekst.)

Med venlig hilsen

Ole