Re: [LOCALE] Language Info Needed for Aspell (fwd)

On Thu, Mar 25, 2004 at 08:39:35PM +0100, Henrik Christian Grove wrote:

> Hvad med Lars' gatugata, mener du også det er et brugbart ord? Grunden
> til at jeg valgte radiocyklen frem for gatugatan (burde det havde været
> gatugata'en når jeg nu skriver på dansk?) er at det er et eksempel hvor
> jeg kunne angive eksempler med førsteleddet som førsteled og
> sidsteleddet som sidsteled og at både første- og sidsteled er ord. Hvis
> du virkelig synes radiocykel er et dårligt eksempel må vi finde på et
> andet, hvad med motorpen (motorcykel og kuglepen) eller biografstativ
> (biografbillet og cykelstativ).

Jeg kan se et biografstativ for mig, det er et rigtigt stort stativ,
hvor man kan hive et lærred ned, til at vise en film.

En motorpen - det er vel en pen der kan bruges til at skrive med, og som
er motorstyret, fx i en plotter.

Undskyld jeg er så imaginativ:-)

> Men det kan da være at vi skal tilføje en bemærkning om at man kan
> tillægge de fleste sammensætninger en mening, som understregning af at
> fejlraten ikke nødvendigvis bliver så høj som man skulle tro.

Jeg tror problemet er: skal vi markere mærkelige sammensætninger eller
ej. Jeg tror faktisk at hvis der er en mærkelig sammensætning, såsom
"aftenhimle" så bør det tillades. Ellers vil folk vel skrive det i to
ord "aften himle" - hvilket vil være en rigtig dårlig vej at betræde.
Og folk har vel ment hvad de skrev, medmindre det er stavefejl.

Eller hvad opnår vi med dette? At finde stavefejl? At finde mærkelige
sammensætninger? At finde ord der ikke er adskilt med et blanktegn?
Har vi nogen analyse af hvad som et sådant check fanger?

Gatugata er vel kun volapyk fordi det er det samme ord to gange.

Hilsen
keld