Aspells svenska ordlista version 0.51-0

Den 10 mars 2004 har Kevin Atkinson uppdaterat den svenska ordlistan
för Aspell till version 0.51-0 (ftp://ftp.gnu.org/gnu/aspell/dict/sv).
Förra versionen är 0.50-2 från 17 april 2003.  Den svenska ordlistan
har enligt README-filen sitt ursprung hos SSLUG, vilket borde betyda
http://sv.speling.org/ (eller hur?)

Jämfört med den tidigare versionen är det 58 ord som försvunnit och
1379 ord som kommit till.

Ett av orden som kommit till är A-avdrag, som jag frågade om på den
här listan för lite mer än ett år sedan,
http://www.sslug.dk/emailarkiv/locale/2003_01/msg00060.html
Jag vet fortfarande inte vad ett A-avdrag är, varför ordet har lagts
till eller vem som lagt till det.

Alla försvunna ord finns mellan "absinterna" och "anbefall", vilket
känns som om någon har påbörjat en städning, men tröttnat.  Bland de
försvunna orden finns "ag", "advokatyr" och flera andra som är
korrekta.

Bland ord som tillkommit märks främst sammansättningsformer som
"asätar", "barnmorske" och "överläkar".  Dessa var kanske bortstädade
tidigare, men har i så fall återkommit nu.  Någon som vet varför?

I valet mellan dessa, rekommenderar jag version 0.50-2.

För ett år sedan efterlyste jag ett källkodsformat för ordlistor.
Det har vi fortfarande inte, men i stället har vi fått Göran
Anderssons interaktiva verktyg på http://sv.speling.org/
Jag gick in på "överläkare" och försökte hitta någon förklaring, men
jag hittar inte "överläkar" där.  Ordets revisionshistorik visar tre
versioner, alla med tidsstämpeln 20031006020036, vilket jag uttolkar
som 6 oktober 2003, klockan 02:00:36, som väl är själva importen av
hela ordlistan i systemet.  Ingen redigering finns senare.

--
  Lars Aronsson (sslug@sslug)
  Aronsson Datateknik - http://aronsson.se/