Re: [LOCALE] GNU Gettext erfaringer søges

[...]

Det har jeg tydeligvis.

> Men bevarer GLADE kommentarer man sætter ind i filerne til
> GLADE?  Og trækker `xgettext` dem ud som du foreslår?

Jeg går ud fra at den kommentarfacilitet du nævner, giver strenge som

  msgid "_:hej med dig\nFile"

Ideen skulle så være at gettext-kaldet automatisk fjerner alt mellem
'_:' og '\n', ikke? Så det ville være ækvivalent med at benytte

  replace(_("[hej med dig]File"), "[hej med dig]", "")

givet en funktion 'replace(kilde, mønster, erstatning)'. Det ville så
producere

  msgid "[hej med dig]File"

i .pot-filen.

Jeg kan dog ikke finde det i manualen til gettext som snarere antyder
at det er så let at lave selv, at der ikke er nogen grund til at
gettext skulle gøre det.

Men ja, Glade vil i hvert fald aldrig begynde at fjerne noget fra
strengene. Hvis du skriver

  _:hej mor!\ndette er en test

i en etiket, så kommer det med.

Hvis du indsætter XML-kommentarer ('<--! -->' er det vist, jeg kan
aldrig huske syntaksen) bliver de derimod strøget, tror jeg, når Glade
gemmer filen igen. Jeg ved ikke med kildekodefiler (.c og .h) hvis det
er det du spørger til. Jeg synes det er en dårlig måde at
strukture/indrette koden på i sammenligning med at benytte libglade og
en XML-fil så det har jeg aldrig beskæftiget mig med.

> Under alle omstændigheder er det efter min mening meget sjældent at
> uden-for-strengen-kommentarer giver mening i en ".pot"-fil.

Ofte kommer der noget tilfældigt snavs med fordi det blot er
programmør til programmør-kommentarer. Men ellers er det virkeligt
værdifuldt. Jeg er stødt på hjælpsomme kommentarer en hel del gange i
Gnome, og jeg skriver dem også tit selv ved tvetydige tekster i mine
egne programmer.

--
Ole Laursen
http://www.cs.auc.dk/~olau/