Re: [LOCALE] sv ispell

tor 2003-02-20 klockan 19.55 skrev Goran Andersson:
> Är detta ett nytt projekt som du startar från grunden? Är tanken att stödja fler språk än svenska - webbsidorna är ju på engelska?

Ja, det är helt nystartad (sedan måndags), jag tänkte att det kanske är
fler språk som behöver motsvarande data. Men projektet är inriktat på
svenska först för min del.

> Det finns ett primitivt stöd för sammansatta ord i ispell. Man kan
> välja att alla kombinationer av två ord ska betraktas som ett nytt giltigt
> ord, eller man kan markera vilka ord som får ingå i sammansättningar.
> Man kan också markera böjningar som inte är giltiga som enskilda ord
> men som får ingå i sammansättningar, t.ex. "hyres" eller "vecko".

Då så! ;-) Jag vet inte hur långt Jacob har kommit bara - om det finns
en ansats vore det bra om vi kan bygga den listan separat först med
matchningar. Myspell har en ispell likande afix-fil, och jag engagerade
mig mest för att mozilla och open office valt myspell. Själv gillar jag
ispell och har verktyg för just ispell.

> Ja, gör ett försök! Hör av dig och berätta vad som krävs.
OK. Återkommer efter helgen.

> Ja, vi är flera som saknar fri svensk språkdata!
Bra!

> Jag håller på med ett projekt som kallas för "eXtensible Dictionary" (XD).
> XD går ut på att skapa ett system som kan lagra "alla" former av språkdata.
> En enkel demo finns på http://217.215.183.103/. Demon använder material
> från den  svenska ispell-ordlistan, och är (liksom förmodligen också din
> databas http://babel.illuminet.se/data/se/) ännu bara att betrakta som
> ett exempel på vad man kan göra. Jag hoppas att snart (omkring den 10 mars)
> få XD färdigt så att man kan börja använda det för att samla in språkdata.
> Jag är för övrigt öppen för samarbete om du är intresserad :-)

Jag är intresserad! Vi kan väl höras imorgon.

--
Jonas Bosson

IllumiNet AB - From information to knowledge

HomePage: http://www.illuminet.se/

Visiting address: Narvavägen 32, 6tr Stockholm
Postal Address: Upplandsg. 85 1tr 11344 Stockholm

Office phone: +46(0)8 666 96 61
Mobile phone: +46(0)70 4217840