Re: [LOCALE] GNU Gettext erfaringer søges

Jacob Sparre Andersen wrote:
> Hvor i GPL står det?

Det står i princippet ikke i GPL licensen, men da jeg på et tidspunkt
spurgte Richard M. Stallman om, hvorvidt Delphi programmer kunne GPL'es
efter hans mening, så sagde han nej, med den begrundelse at man ikke kan
genskabe .exe filen ud fra source koden uden at betale penge til Borland.
Og det har han jo ret i.

Eftersom man strengt taget godt kan sætte GPL på source-kode, der ikke kan
kompileres, kunne man jo så argumentere med, at man kunne gøre det
alligevel, men i dette tilfælde, hvor det rent faktisk kan kompileres på en
kommerciel compiler, og kun på en kommerciel compiler, vil en GPL licens
medføre, at ingen andre end copyright haveren kan distribuere binære filer.

Til gengæld har den nuværende licens den fordel, at modtagere af
source-koden må videregive den under GPL, dvs. at de må tage af
source-koden og anvende det i GPL programmer, hvis de kan.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
Telefon 70201241