Re: [LOCALE] GNU Gettext erfaringer søges

"Lars B. Dybdahl" <sslug@sslug> writes:

> Umiddelbart har jeg i initialization delen af min gettext.pas unit sat
> tekstdomænet til "default" - så kan applikationen altid vælge en anden
> senere, hvis det skulle være relevant.

Problemet er jo at domænenavnet bliver brugt til at finde ud af
hvilken .mo-fil i /usr/share/locale/xx/LC_MESSAGES/ der skal bruges.
Så det er en fejl ikke at vælge et.

> [...]
> "med" tre forskellige steder? Umiddelbart ser jeg to muligheder:
>
> 1) Lav originalprogrammet, så der bruges koder i stedet for tekst. Erstat
> "on" med "on1", "on2" og "on3". Programmet vil i så fald være ubrugeligt
> uden oversættelse.
> 2) Brug flere domæner. I så fald, hvordan gør man det i praksis?
>
> Jeg kunne sagtens forestille mig, at den samme .dfm fil indeholder to
> forskellige tekster, der på engelsk er 100% identiske og dermed har samme
> msgid, men skal oversætte på hver sin måde. Hvad gør man?

Jeg tænkte nok at du tænkte på dette, men jeg ville ikke skrive noget
ned før jeg var sikker. :-)

Sagen er den at dokumentationen til gettext er noget rodet, vist ikke
så opdateret, og til dels også fra en tid hvor det kostede blod, sved
osv. at få programmører til at gå med til at tilføje
gettext-understøttelse til deres programmer.

Så mens dette virker som et stort problem når man tænker over, er det
i virkeligheden et nærmest ikke-eksisterende problem i praksis. Jeg
har været i gennem de fleste oversættelser til Gnome (det er omkring
150.000 linjer oversættelse), og jeg kan ikke komme i tanke om et
eneste eksempel. Det _er_ ikke et problem. Så du kan roligt lade være
med at tænke på det. Det jeg har beskrevet, er almindelig praksis.

Og hvis man endelig skulle støde på det, er det ret let at fikse som
du selv foreslår, ved at tilføje lidt ekstra tekst, f.eks.
"blabla[verb]", der altid fjernes hvis den eksisterer:

  string s = widget.get_text();

  s.replace("[verb]", "");

  widget.set_text(s);

Oversætterne skal så selvfølgelig havde besked om ikke at oversætte
"[verb]".

--
Ole Laursen
http://www.cs.auc.dk/~olau/