Re: [LOCALE] Lokaliserings-howto

Allan Lyckegaard <sslug@sslug> writes:

> Mens jeg oversæter en .POT-fil vil gerne kunne tjekke om det jeg har
> lavet, er fornuftigt, men hvordan gør man? Er der nogen der kender en
> god howto eller kan forklare det?
>
> Jeg er forholdsvis ny i Linux verdenen så det må gerne være grundigt.

Start Emacs, indlæs filen, tast 'C-x h' for at markere hele bufferen,
så

  M-x make-sense-p

Hvis den så siger sand, er alt godt. :-)

Nej, seriøst: mener du om filen er gyldig og du ikke har kludret i det
mht. f.eks. %s og %c? Det kan gøres bekvemt inde fra Emacs' po-mode
med 'V' (stort v). Kommandoen den bruger, er

  msgfmt --statistics -c -v -o /dev/null minpotfil.po

Hvis du mener at du gerne vil teste oversættelsen live, så er det
bare:

  msgfmt --statistics -c -v -o mitprogram.mo mitprogram.po

  su

  mv mitprogram.mo /usr/share/locale/da/LC_MESSSAGES/

Og så skal programmet genstartes hvis du har det kørende. Ofte crasher
det dog helt af sig selv. :-)

Hvis du mener om dit ordvalg osv. er fornuftigt så kan du besøge

  http://www.klid.dk/dansk/

hvor der bl.a. burde ligge en vejledning. Ellers kan du indsende
oversættelsen her og få kommentarer og korrekturlæsning hvis ellers en
barmjertig sjæl har tid (det plejer at være tilfældet).

--
Ole Laursen
http://www.cs.auc.dk/~olau/