Re: [LOCALE] ordlistornas källkod

Quoting Lars Aronsson <sslug@sslug>:

> Goran Andersson wrote:
>
> Fast kan majoriteten skilja preterium från presens particip?  Det är
> ju trots allt några år sedan man läste grammatik i skolan?

Nej, jag tror inte att majoriteten kan det. (Fast om man lägger till
lite förklaringar och exempel, så kan nog en betydande minoritet göra
det.) Men tanken med XD är att var och en ska kunna lämna bidra efter
sin förmåga. Majoriteten kan kanske bara avgöra ifall en given ordform
är ett giltigt ord eller inte; de kan alltså lägga in lösa ordformer.
Många kan också ange ord på grundform och t.o.m. ordklass. Ovannämnda
minoritet kan ange böjningsformer i de olika böjningsklasserna.
Ett fåtal kan skriva bra definitioner. Osv.

XD är uppbyggt så att information kan läggas in i små "portioner". Man
behöver bara befatta sig med den typ av information man tror sig behärska.

> Ja, detta var smidigare.  Men på stammen snuttifiera föreslog den
> preterium snuttifierde, så du kan nog förbättra lite.  Verbändelsen
> -era är ju inte så svår att känna igen.

Hmm, tryckte du möjligtvis på "(-a)de,t" i stället för "de,t"? I så fall
kan man trycka på "de,t" för att få den korrekta listan av böjningsformer.
Det finns bara en gnutta intelligens inbyggd i programmet vad gäller att erbjuda
böjningsmönster, så det är upp till den som lägger in ordet att välja
rätt bland dem som föreslås.

> För verb har jag märkt att det fungerar bättre att utgå från
> imperativen, eftersom imperativer på -a får -ar i presens (vaka! jag
> vakar, jag vakade), medan andra imperativer får -er i presens (läs! jag
> läser, jag läste).  Alla får dock -a i infinitiv (vaka, läsa), så det
> är en sämre utgångspunkt.

Ja, det blir lättare att lägga på prefix utifrån imperativformen. Fast
ordböcker brukar ju lista infinitivformen, och jag tycker det är naturligare
att betrakta den som "grundform". För XD:s vidkommande spelar det ingen
roll, det ena fungerar lika bra som det andra.

--
Göran