Re: [LOCALE] ordlistornas källkod

Goran Andersson wrote:

> år sedan, och visst blir det smidigt att jobba så när man kommer ihåg
> de vanligaste flaggorna utantill. Men majoriteten av potentiella
> bidragsgivare till en språkdatabas kan inte arbeta på detta sätt.

Fast kan majoriteten skilja preterium från presens particip?  Det är
ju trots allt några år sedan man läste grammatik i skolan?

> OK, prova nu på http://217.215.183.103/ att lägga in t.ex. verbet
> "expandera" eller adjektivet "galen". Skriv in ordet efter ledtexten
> "Ange ord att infoga i databasen", var noga med att klicka i rutan
> "Listord", och klicka sedan på "MITT BI..".
> [...]
> Vid "Ange böjningsformer", klicka på rätt böjningsmönster, t.ex. "de,t"
> eller "(-en)na,et" och slutligen på "MITT BI..".
> Man skriver in ordet EN gång, klickar några få gånger och sedan är det

Ja, detta var smidigare.  Men på stammen snuttifiera föreslog den
preterium snuttifierde, så du kan nog förbättra lite.  Verbändelsen
-era är ju inte så svår att känna igen.

För verb har jag märkt att det fungerar bättre att utgå från
imperativen, eftersom imperativer på -a får -ar i presens (vaka! jag
vakar, jag vakade), medan andra imperativer får -er i presens (läs! jag
läser, jag läste).  Alla får dock -a i infinitiv (vaka, läsa), så det
är en sämre utgångspunkt.

--
  Lars Aronsson (sslug@sslug)
  Aronsson Datateknik - http://aronsson.se/