Re: [LOCALE] ordlistornas källkod

Quoting Lars Aronsson <sslug@sslug>:

> 10-30 ord/minut under effektivt arbete.  Min svenska aspell-lista (den
> expanderade, som används på susning.nu) är idag 176.000 ord, vilket

Intressant, den är 50% "större" än än den officiella svenska ispell/aspell-
ordlistan. Är det möjligt att hämta den från nätet någonstans? Under
vilken licens? Bygger den på någon annan ordlista, eller har du skapat den
från grunden?

> munchlist (ett program som följer med ispell) kan reducera till 38.000
> stammar.  Munchlist hittar dock en del fuskmönster, t.ex. kan den tro
> att en "fors" (vattenfall) är verbet "for" med s-ändelse, och förkorta
> detta till for/s, men det skulle jag inte skriva in i källkoden för
> min ordlista.

Ja, det behövs mycket intelligentare verktyg för att kunna hantera din
källkod utan att förstöra den. Jag minns att jag hade samma problem
när jag arbetade med ispell för några år sedan, och behöll därför
i princip ordlistan som en rå lista av ord utan någon formatering
och accepterade resultatet från munchlist som ett sätt att komprimera
filen.

> Fortfarande är min version av affixlistan "svenska.aff" inte riktigt
> stabil, och jag gör fortfarande ändringar i den (varvid jag måste
> ändra alla ord i min ordlista som använder de påverkade flaggorna).
> Detta utvecklingsarbete skulle försvåras väsentligt om jag publicerade
> en fryst version av affixlistan, men kanske kunde det vara läge att
> publicera en "beta" som underlag för diskussioner.  Är någon
> intresserad av detta?  Eller är jag den ende som är korkad nog att
> vilja arbeta med ispell?

Jag kan tänka mig att titta på den och försöka skriva skript som konverterar
mellan XD och ditt format. (Genom att läsa in data med en version av
affixfilen och sedan plocka ut data ur XD m.h.a. en nyare version av affixfilen,
kan man också auto-konvertera ordlistan då affixfilen uppdateras,
förhoppningsvis med bibehållen formatering av din källkodsfil.)

--
Göran