Re: [LOCALE] ordlistornas källkod

Quoting Jacob Sparre Andersen <sslug@sslug>:

> Jeg mener ikke at RCS, CVS eller lignende er egnet som
> versionshåndtering til et åbent ordbogsprojekt, da det ikke
> giver specielt gode muligheder for kvalitetskontrol af de
> ordbøger man bygger udfra dataene.  Til et lukket projekt

Mitt system XD har ett eget, inbyggt versionshanteringssystem
som är anpassat för språkdata. Det gör det möjligt för många olika
människor, med varierande kompetens, att bidra till ordlistan
(eller, snarare, språkdatabasen).

Observera att CVS och liknande system är till för källkod, inte
för data.

Mitt program XDtools gör det lätt att bygga olika gränssnitt för att
plocka ut data, söka data och lägga in data i XD-ordlistan.
På adressen http://217.215.183.103/ har jag satt upp ett enkelt webbgränssnitt
till en svensk XD-ordlista.
Med perlskript på några få rader (som anropar grundkoden) kan man skapa egna
textbaserade format för att stoppa in data och/eller plocka ut data.
Så t.ex. om man tycker bättre om att jobba i emacs än i webbgränssnittet,
så skriver man två skript - ett som plockar ut data i önskat textformat
och ett som läser tillbaka data till XD. Versionshanteringen i XD möjliggör
automatisk detektering av vad som förändrats och om det föreligger konflikter
med andra ändringar i XD-ordlistan som gjorts sedan man plockade ut data
därifrån.
(Se exempelvis textfilen http://217.215.183.103/svenska.txt, som innehåller ett
urval av data ur min svenska XD-ordlista. Den använder ett format som är "lätt"
för människor att hantera, och den innehåller versionsinformation som skriptet
behöver då man ska lägga tillbaka data i XD-ordlistan.)

--
Göran