Re: [LOCALE] Ett nytt sätt att hantera ordlistorna

On Sun, 21 Jul 2002, Goran Andersson wrote:
> Jag arbetar på ett nytt system för att lagra och manipulera ordlistor.
> Arbetet går dock inte särskilt fort, så jag är tacksam ifall någon
> skulle vilja hjälpa mig. En beskrivning av systemet är bifogad nedan.
> Den kod jag skrivit hittills (Perl+MySQL) finns att hämta på adressen
> http://217.215.183.103/XDtools-0.1.tar.gz

Det låter av beskrivningen (jag har inte kollat koden) som om du tar en
lång sats, men inför vad?  Har du även data för något/några språk som
följer det här formatet?  Eller var ska du få sådana data ifrån?  Har det
en tillämpning inom fri programvara, eller något kundprojekt hos Init?
Är du själv lingvist och/eller har ditt projekt någon förankring bland
utbildade/forskande datalingvister, t.ex. vid Uppsala universitet eller
Göteborgs universitet?

Dessa frågor borde besvaras tidigt i din beskrivning, för att spara
läsarens tid och tålamod.

Utan att känna till mer om ditt projekt, vill jag tipsa dig om Wiki som en
teknik för att kollektivt bygga data till den här typen av projekt.  För
engelska språket Wikipedia (http://www.wikipedia.com/) och för svenska
mitt egen sajt Susning.nu (http://susning.nu/).  Om din ordlista
innehåller ordet hockeyorgel, så går du till http://susning.nu/Hockeyorgel
för att hitta en beskrivning i klartext/hypertext av det ordet.

--
  Lars Aronsson (sslug@sslug)
  tel +46-70-7891609