Re: [LOCALE] Debianmanual partitioning.sgml

Claus Hindsgaul <sslug@sslug> writes:
> Ole, hvis du ikke har givet op over for de store tekstmængder, får du (og
> evt. andre) den næste i rækken - om partitionering.

Undskyld forsinkelsen, men jeg har haft travlt med andre gøremål. Min
projekteksamen er imidlertid overstået her på mandag, og så kan jeg
vist så nogenlunde tillade mig at holde fri resten af ugen. Så kan vi
måske komme igennem nogle flere...

>   <sect id="partition-intro">Valg af Debians partitioner og størrelser

Hm?

"Valg af partitioner til Debian og deres størrelser"?

> Den anden grund er normalt vigtigst i erhvervslivet, men det afhænger
> i virkeligeheden af, hvad du bruger maskinen til. Forestil dig, at

Et 'e' for meget i "virkeligeheden".
                            ^

> noget løber løbsk og spiser mere og mere diskplads. Hvis processen

Måske

  spiser -> æder

:-)

> tilfældigvis har root-privilegier (systemet reserverer en lille del af

Evt. s/root/administrator/.

> Den eneste virkelige bagdel ved flere partitioner er, at det ofte er

Hm, jeg tror nok at jeg ville udskifte "bagdel" med "ulempe"... :-)

> underdimensionerede partition. Hvis du på den anden hånd lave

laver

> Debian Linux overholder <url id="&url-fhs-home;"
> name="Filsystemhieraki-standarden"> ved navngivning af kataloger og

"hierarki" med et 'r' mere (optræder også senere).

I øvrigt står der "Debian Linux"? Er det en fejl i originalen?

>        dev       Enhedsfiler

Måske "Tilgangsfiler til enheder".

> osv., ligger i dette katalog. Det er den del af filsystemet, det
> kræver mest plads. Du bør give den mindst 500 MB diskplads. Hvis du

det kræver -> der kræver

> vil installere flere pakker, bør du øge den pladsmængde, du giver
> dette katalog.

Måske s/flere/ekstra/

> <file>/home</file>: alle brugere lægge deres data i et underkatalog

lægger

> kataloger. Afhængigt af det forventede brug, bør du reservere omkring

Minus komma.

> 100 MB til hver bruger, men tilpas dette tal til dine behov.

Måske

  men justér dette tal efter behovet.

> PC-BIOS'en lægger flere begrænsninger på disk-partitioneringen. Det en
> grænse for, hvor mange "primære" og "logiske" partitioner, et drev kan

s/Det/Dels/ ?

> Disk Drive Support Specification". Både Lilo, linux-indlæseren og
> Debians alternativ, <prgn>mbr</prgn>, skal bruge BIOS til at indlæse

Linux med stort.

> af den 1024ende cylinder.

Eller "1024. cylinder".

> Den anbefalede måde at opnå dette på, er at oprette en lille (5-10 MB
> burde være nok) partition i starten af disken, der kan bruges til som
> opstartspartition, og derefter oprette de andre partitioner, du vil

"til som" -> som

> dette katalog. Denne opsætning vil fungere på dethvert system

ethvert

> Grundet begrænsningerne i ext2's funktion, bør du undgå at have
> enkelte partitioner, der er større end omkring 6 GB.

Der kan man bare se. Det vidste jeg ikke. Gad vide om ext3 er bedre på
det punkt eller man skal søge helt andre veje?

> <file>/dev/hda2</file>) er linuxpartitionen.

"Linuxpartitionen"

>     <sect1>Opstartsindlæserens partitionerings-krav

Jeg ville nok stryge bindestregen.

> PALO, HPPA's opstartsindlæser, kræver en partition med typen "F0"
> indenfor de første 2GB. Det er her, opstartsindlæseren, kerner og

Hm, jeg tror det er "inden for" i to ord her fordi der er en styrelse.

> ramdiske bliver lagt, så lav den stor nok til dette -- mindste 4Mb

"til dette - mindst 4 MB"

> (jeg foretrækker 8-16Mb). Frirmwaren stiller det yderligere krav, at

"Firmwaren"

> (partitoin nummer 9), bør være på mindst 3MB. Det anbefales af lave

partition

> Sun diskpartitioner tillader 8 separate partitioner ("slices"). Den
> tredie partition er normalt (og dette anbefales) "Hele

Er "tredie" stadig tilladt? Jeg skriver altid "tredje". Optræder også
senere.

> En af disse programmer vil som standard blive kørt, når du vælger

"Et af disse"

> sektorer), <em>skal</em> du friholde nok, tom plads i starten af disken

"nok tom plads" (eller "tilstrækkelig tom plads")

"tom" og "plads" hænger jo så tæt sammen her at der ikke er brug for
et opremsningskomma

> Du kan formatere en linuxpartition eller alternativt montere en

"Linuxpartition"

> Vælg &MSG-INITIALIZE-LINUX; for at initialisere og montere

Evt. "klargøre og montere".

> du er en erfaren linuxbruger, er det muligt at gå til tty2 og manuelt

Linuxbruger

--
Ole Laursen
http://sunsite.dk/olau/