Re: [LOCALE] Licensen på den svenska ispell-ordlistan

Peter:

> Helt enig.

Ikke helt enig. I praksis er det kun et problem med GPL i
stedet for LGPL, hvis:

 a) folk skriver programmer der er afhængige af lige netop
    vores ordliste (hvilket jeg finder meget usandsynligt)

eller

 b) folk vil distribuere ordlisten oversat ind i et
    lukket program (og det mener jeg er dumt - uanset om
    programmet er åbent eller lukket)

Der er selvfølgelig visse markedsføringsmæssige fordele og
ulemper ved GPL. Danske politikere synes vældig godt om GPL
mens virksomheder generelt vil være meget forsigtige med
det.

> Den danske ordliste ved jeg stammer fra et eller andet
> mystisk sted, hvor der stod at den var under GPL. Jeg
> ved at vi har snakket en del om licensen af den danske
> ordliste (vist nok mest Grove, Sparre og mig IRL). Jeg
> tror egentligt aldrig vi er kommet til et resultat der
> sagde "det kan vi gøre".

Det kan meget vel tænkes at det har noget at gøre med at jeg
- som jeg vist også har sagt både i radioen og til
Computerworld - ikke mener at GPL på nogen måde er en
hindring for at lukkede programmer kan benytte ordlisten.

> Man kan måske være fræk at påstå at den enkelte rettelse
> som kommer ind i systemet ikke har værkshøjde og det der
> egentligt er ophavretsbeskyttet er hele samlingen, som
> er et sslug-arbejde.

Det er temmelig klart at enkelte rettelser ikke har
værkshøjde, men bidrag som det fra DSI og den oprindelige
ordliste er svære at gå udenom.

En ting er hvad det er lovligt at gøre. En anden, og mindst
lige så vigtig, sag er at alle de der bidrager til ordlisten
ikke skal føle at vi forsøger at snyde dem.

Alt i alt mener jeg at det er en dårlig idé at udskifte
licensen på Den store danske ordliste. Hvad angår den
svenske ordliste kan jeg ikke se noget galt i at bruge LGPL.

Jacob
--
"There is nothing worse than having only one drunk head."