Re: [BOG] Re: [LOCALE] Shellscript -> skalskrift?

Torkil:

Jeg synes "skalskrift" er ok, men hvorfor gøre livet så
svært for folk? Hvor mange kan gætte at "skrift" (eller det
amerikanske "script") dækker over et fortolket program?
Hvorfor ikke bare skrive program, med mindre det i
sammenhængen er nødvendigt at gøre det klart at det drejer
sig om et fortolket og ikke et oversat program? - Og ellers
giver det vel mere mening at skrive skal- eller
kommandofortolkerprogram.

Glem "shell"! Det er en engelsk oversættelse af skal (og et
usympatisk hollandsk olieselskab).

Denne ordliste er meget informativ, men der er ingen grund
til at stole meget mere på den, end på andre kilder.

Så skal vi bare lære folk at "skrift" er et synonym for
"fortolket program". - Det bør måske komme med i FTAV's
ordliste.

> Hmm - tillad mig at forslå et nydansk ord der
> tilsyneladende ikke findes udi dansk: "en skald". Dette
> oversættes til engelsk som "a shell".

Tjah,

> Ja - ordet er afledt af en "skjold", sammenlign med
> nordisk "sjøldur" (eller "skjøldur) når betydningen går
> i retningen af et "omgivende og værnende enhed/medium",
> hvilket i norrøn forståelse vel er "et skjold" (deraf
> "d"et i til sidst.).

Det er lidt den samme betydning, der ligger i en skal. Og i
betragtning af at "a shell" ellers altid oversættes med en
skal ligger det nok lidt mere lige for at holde sig til det.

> Ord som "skaldskrift", (shellschript), og lignende
> følger naturligt.

Skrift og "script" betyder ganske rigtigt almindeligvis det
samme. Men jeg mener ikke dem der fandt på at bruge "script"
om fortolkede programmer valgte et tilstrækkeligt sigende
ord, og derfor er jeg ikke specielt glad for at bruge
(skal-) skrift. På den anden side har vi jo også ordet
opskrift, så det kan godt være at skalskrift er det rette
valg.

> Lad mig ende med at bemærke at et "skjald" er en "digter" - og da
> programmører ofte sammensætter sprog på nye måder, kunne vi vel med rette
> kalde en programmør "et skjald"?

"en skjald"

> På færøsk er "eitt skjaldur" (dk: en rime) - det kunne måske indgå i nydansk
> som "et program" ...
>

> Så "a shell script programmer" bliver derfor til "et
> skald skript skjald".

:-)

> vh ...torkil... 62N 7W

Jacob (sydøst for Torkil)
--
"There is nothing worse than having only one drunk head."