Re: [LOCALE] Shellscript -> skalskrift?

On Mon, 1 Jan 2001, Keld Jørn Simonsen wrote:

> Jeg mener at skalskript er fint. Vi har også manuskript,
> det er det samme skript ord i begge ord.
>

> Keld

Hmm - tillad mig at forslå et nydansk ord der tilsyneladende ikke findes udi
dansk: "en skald". Dette oversættes til engelsk som "a shell".

Ja - ordet er afledt af en "skjold", sammenlign med nordisk "sjøldur" (eller
"skjøldur) når betydningen går i retningen af et "omgivende og værnende
enhed/medium", hvilket i norrøn forståelse vel er "et skjold" (deraf "d"et i
til sidst.).

Ord som "skaldskrift", (shellschript), og lignende følger naturligt.

Lad mig ende med at bemærke at et "skjald" er en "digter" - og da
programmører ofte sammensætter sprog på nye måder, kunne vi vel med rette
kalde en programmør "et skjald"?

På færøsk er "eitt skjaldur" (dk: en rime) - det kunne måske indgå i nydansk
som "et program" ...

Så "a shell script programmer" bliver derfor til "et skald skript skjald".

vh ...torkil... 62N 7W