Re: [LOCALE] Re: spelling

On Fri, 29 Dec 2000, you wrote:

> Nå, det vil jeg ikke give dig ret i. Jeg kender ret mange på Diku som f.eks.
ikke > siger dette - og jeg er selv én af disse.

Så er enten mine observationer forkerte (kan sagtens være), eller vi har to
sprogrupper (brugergrupper) inden for programmering (kan også sagtens være).

Jeg har ingen strukturerede data at underbygge min programmørprofil med. Den er
min egen erfaring fra to professionelle ansættelsesforhold hvor jeg ialt har
haft kontakt til anslået 50 programmører. Men som sagt, ingen undersøgelser
af sproget inden for den brugergruppe - og det skal der til for at være helt
sikker på dens sprogbrug - homogen eller heterogen.

> Jeg tror at de fleste programmører kan både forstå de danske og engelske udtryk.

Ja. Det er jeg faktisk ikke i tvivl om at de kan.
Men hvad med kontordamer - som jeg vil gøre den antagelse er typiske
tekstbehandlerbrugere?
Hvordan skal sprogbrugen være i tekstbehandligsprogrammer?
Hvordan skal den være i programmer til undersøgelse af enzymer? (Det er vist
biokemiker-brugeruppen der benytter sådanne programmer.)

Jeg foreslår ikke at vi skal finde et fælles sprog til alle brugergrupper inden
for det danske sprogområde.
Jeg gør opmærksom på at der er forskellige brugergrupper med forskellige
sprogbehov - både inden for det samme program og inden for forskellige
programmer. Og derefter foreslår jeg at vi er opmærksomme på hvilket sprog den
typiske brugergruppe for et givet program taler. Der er nogle der med korset
foran sig vil mane enhver brug af engelske ord i oversættelser bort.
Er det ønskeligt for alle brugergrupper?

> Faktisk er det ofte en styrke at høre et dansk ord for
et engelsk udtryk. Nogle > gange læser man noget engelsk i fagbøgerne og først
når man hører et dansk udtryk > for det samme falder det hele ligesom på plads.
Derefter kan man behærske begge > udtryk. Både det danske, samt det engelske.

Hmm... det lyder som om vi taler om hver vores situation.
På ovenstående lyder det for mig som om du taler om indlæringssituationen.
Er det tilfældet?
Jeg har taget udgangspunkt i den daglige brugssituationen - _efter_
indlæringssituationen.

Til indlæringssituationen er jeg enig i at det er en stor hjælp at får serveret
tingene på sit modersmål. For forståelsens skyld.

> Professionel programmør måske ikke. Hobbyprogrammør som f.eks. min far som arbejder
> med lisp og autocad har brug for dette. Selv vil jeg gerne have det på dansk - på
> den måde føler jeg mig mere fortroeligt. Altid når man læser engelsk er det nogle
> udtryk som man ikke forstår helt...man har en god idé om hvad de betyder, men alligevel
> er man ikke sikker. Her er det rart med noget helt dansk, så man 100% ved hvad man
> har med at gøre.

Så har vi to brugergrupper/sproggrupper - de professionelle programmører, og
hobbyprogrammørerne. Der skal naturligvis være plads til os alle. Men det kan
være svært at tilfredsstille alle.
Hvem skal vi tilfredsstille med en given oversættelse af et program til
"programmøren"?
Jeg har ikke noget svar. Måske kan vi finde det her i dette forum.

> Hvordan er du kommet på den idé? Nogle måske, men langt fra alle.

Se oppe i toppen af mailen - grundlaget for mine ideer (som jeg gerne ændrer
når jeg får nye input).

Venlig hilsen Johnny :o)