Re: [LOCALE] KDE Oversættelse

On Sat, Oct 28, 2000 at 06:23:55PM +0200, M wrote:
> Hey
>
> Jeg kan se KDE oversættelsen har stået stille længe, så jeg tænkte jeg
> ville gi' en hånd med i oversættelsen af KDE.

Njae, dansk er det bedst ovesatte sprog overhovedet i KDE.
Sidst jeg så var kun 1 besked uoversat ud af over 100.000 linier.
Det er virkeligt flot.

Prøv at se via http://www.klid.dk/dansk

> Så jeg satser på nogen af jer kan svarer på et par spørgsmål.
>
> 1. De filer jeg kan finde på i18n.kde.org under den danske sektion
> (http://i18n.kde.org/stats/gui/highscore-da.html), er det .po filerne
> til KDE 2.0 ??? Eller er det til 1.x??
> Hvis det er til 1.x?? Hvor finder man så filerne til 2.0 henne? Der er
> jo ikke det store formål i at oversætte en gammel version.
>
> 2. På ovenstående URL er der en lang række applikations navne. Ud for
> hver app. står der fx. 2 untranslated, betyder det 2 untranslatede
> filer, eller msgstrings i selve .po filen?

Det er beskeder i hver .po fil.

> 3. Der står enten fuzzy elelr untranslated ud for hver evig eneste app.
> skal det forståes om at ingen af applikationerne endnu er blevet komplet
> oversat til Dansk?

Du har fat i noget forkert,  kde er fuldt oversat.
Tror du iøvrigt du er velbevandret i dansk retskrivning?
Du skriver "Dansk" med stort! Der er flere fejl i ovenstående.
Vi tilstræber et fejlfrit dansk i oversættelserne.

> 4. I alle filerne lavet af Erik Pedersen, der står alle danske bogstaver
> på en sjov måde... Fx. står ordet gennemsøg som "Gennemsøg". Hvorfor??
> Og i tilfælde af at æøå skal stå på en speciel måde, hvordan??

Det er utf-8

> Nå men skal vi ikke satse på at nogen af jer lige gider svarer på det
> her.

Jeg tror der er ting der er bedre at kaste din oversætterlyst efter end kde,
fx GNU eller gnome. Jeg kan evt hjælpe dig med at komme igang.
Kig evt via oversigten på http://www.klid.dk/dansk/oversaet.html

Venlig hilsen
Keld