Svar til Sprognævnet

Er det i orden at jeg sender det vedlagte brev (teksten
mellem <tekst> og </tekst>) til Sprognævnet?

Bemærk at jeg har været fræk og skrevet "På SSLUG's
vegne" sidst i brevet.

<brev>
 <udgaver>
  0.1 pto
  0.2 sparre
  0.3 tilføjelser og rettelser (chlor)
      "jeres" (keld)
      allerede grammatik i ordlisten (grove)
  0.4 Rettelser fra grove og morten. Bruger fri i stedet for
      "Open Source" - de fleste steder. (sparre)
  0.9 Peter Makholm tog en beslutning.

 <til>
  Ole Ravnholt <sslug@sslug>

 <tekst>

Hej Ole.

> Til lykke med ordlisten;

Tak.

> er vi ikke så glade for den ultrakorte formulering om
> starten på projektet:

Vi er kede af at I ikke synes om formuleringen, men den
beskriver faktisk hvad der skete. Vi startede vores projekt,
fordi I ikke kunne bidrage til en fri udgave. I dag er der
mere end 150 personer involveret i dette projekt.

> Og vi er heller glade ikke for Computerworlds
> formulering om Retskrivningsordbogen som konkurrent til
> SSLUGs ordbog. Den er I naturligvis ikke ansvarlige for;
> vi ville foretrække at betragte jeres ordbog som et
> nyttigt supplement til RO.

Så længe vi forsøger at løse omtrent den samme opgave - at
hjælpe folk med at skrive korrekt dansk - er det vel
rimeligt nok at Computerworld opfatter os som konkurrenter.
Folk kan jo vælge mellem om de vil hente "Den store danske
ordliste" gratis på internettet eller om de vil købe
Retskrivningsordbogen.

> Det er rigtigt at vi måtte sige nej, men begrundelsen
> var jo at Sprognævnets virksomhed delvis er finansieret
> af indtægter fra salget af Retskrivningsordbogen, og at
> andre, nemlig det forlag der udgiver den, også har
> rettigheder som vi må respektere.

Vi er opmærksomme på jeres begrundelse for ikke at
distribuere Retskrivningsordbogen under en fri licens (Open
Source), men det ændrer desværre ikke på at vi ikke har
adgang til den. Så længe det er tilfældet fortsætter vi for
fuld tryk med dette store folkelige projekt til glæde for os
alle. Vi håber dog, at jeres arbejdsbetingelser ændres på et
tidspunkt, således at vi indlede kan samarbejde på
ikke-kommercielle præmisser.

Vi mener at arbejdet med at beskrive det danske sprog er en
samfundsmæssig opgave og derfor snarere bør støttes af
staten end være afhængig af kommercielle interesser. Med den
opbakning "Open Source" har i Folketinget [1], er det ikke
umuligt at I vil kunne få støtte fra staten til at udgive
Retskrivningsordbogen (og resten af jeres ordliste) under en
fri licens. Hvis I søger regeringen om dette, vil vi gerne
bistå jer, i det omfang I måtte ønske det.

> "Sprognævnet"). Så for at en stavekontrol kan blive
> rigtig god, skal den også kunne noget grammatisk
> analyse. Hvis I har erfaringer med den slags, vil vi
> gerne høre om dem, og når vi kommer i gang med
> kravspecifikationen for alvor, kan I også få et
> eksemplar af den.

Vi har også planer om at udvide vores værktøjskasse med
grammatisk analyse og orddelingshjælp. Og vi tilføjer
allerede, om end i begrænset omfang, grammatisk information
til ordlisten. Da vi distribuerer vores programmer under
frie licenser vil I selvfølgelig også få adgang til dem.
Hvis I også agter at køre jeres udviklingsprojekt med en fri
licens, så er vi meget interesserede i et samarbejde.

På SSLUG's vegne,

Jacob Sparre Andersen

1) http://www.ft.dk/Samling/19991/udvbilag/FKU/B114_bilag6.htm

 </tekst>
</brev>

Jacob
--
"There is nothing worse than having only one drunk head."