Re: [LOCALE] Svar til Sprognævnet (0.3)

> Her er et nyt udkast til et svar på Sprognævnets brev. Mere
> der skal rettes?

Ja.

> Skal Hans' opfordring til at få staten til at hælde flere
> penge efter dem med?

Hvad skulle det nytte? De er sikkert fuldstændigt enige i at det ville
være rart at få flere penge.

> Så længe vi forsøger at løse omtrent den samme opgave - at
> hjælpe folk med at skrive korrekt dansk - er det vel
> rimeligt nok at Computerworld opfatter os som konkurrenter.
> Folk kan jo vælge mellem om de vil hente "Den store danske
> ordbog" gratis på internettet eller om de vil købe

s/ordbog/ordliste/

> Retskrivningsordbogen.

Skal vi også gøre opmærksom på at vi ikke er ansvarlige for CW
formulering? (Eller er det for oplagt?)

> Vi er opmærksomme på jeres begrundelse for ikke at
> distribuere Retskrivningsordbogen under en "Open
> Source"-licens, men det ændrer desværre ikke på at vi ikke
> har adgang til den. Så længe det er tilfældet fortsætter vi
> for fuld tryk med dette store folkelige projekt til glæde
> for os alle.
>
> <skal det med?>

Det synes jeg, men vi skal måske stryge os i sidste linie, så synes jeg
ikke vi i helt samme grad påfører sprognævnet en glæde ved projektet.

> Vi mener at arbejdet med at beskrive det danske sprog er en
> samfundsmæssig opgave og derfor snarere bør støttes af
> staten end være afhængig af kommercielle interesser. Med den
> opbakning Open Source har i Folketinget, er det ikke umuligt
> at I vil kunne få støtte fra staten til at udgive
> Retskrivningsordbogen (og resten af jeres ordliste) under en
> Open Source-licens. Hvis I søger regeringen om dette, vil vi
> gøre hvad vi kan, for at få ansøgningen igennem.

..., for at støtte ansøgningens gennemførelse.
(Så lyder det ikke som om vi rent faktisk sidder med afgørelsen.)

Henrik

--
Henrik Grove --- sslug@sslug --- http://www.diku.dk/students/grove/
Fordelen ved Windows er, at man ikke behøver foretage