Re: Oversættelse af 'option'

Martin Christensen <sslug@sslug> skrev:

> Jeg er i færd med at oversætte Freeciv til dansk, og har været apatisk
> på opgaven i nogen tid. Det løber mig dog koldt ned ad ryggen hver
> gang jeg tvinger mig selv til at oversætte 'option' (som i
> 'commandline option' osv.) med 'valgmulighed'. Bwadr! Er der et gængs
> ord som der bruges i danske oversættelser, som er bedre?

Valgmulighed er da et udmærket ord, synes jeg. Det kan dog godt
komme til at virke lidt kluntet i nogle sammenhænge, som f.eks.
i dit eget eksempel, "kommandolinje-valgmulighed" Men ellers er
"tilvalg" meget brugt i vores oversættelser.

vh.

Morten

--
"Let's face it, life is mainly wasted time." (John Berryman)