Re: [LOCALE] En lille grammatisk gåde - SPOILER!

Henrik Christian Grove <sslug@sslug> writes:

> Jesus

Jesus er ikke navneord. Kristus er vis nok, men det bøjes til
Kristi. Men helt korrekt i kirkesprog som er mere konservativt og
græskpræget (?) har man i langt længere tid dannet genitiv efter dette
andet mønster. "Iohanni Evangelium" er også blevet nævnt.

(Øhhh, har det ikke lige været diskuteret på d.k.s?)

Nu bruges det vel kun i vendinger sidestillet med andre faste
vendinger.

> Et andet spørgsmål i samme "genre", vi har tilsyneladende ikke ordet
> "Mariæ" med i DSDO, det findes efter sigende i RO (dog ikke i den

Det findes heller ikke i RO86. Men jeg mener godt at vi mindst kan
have "Mariæ bubudelsesdag" med.

--
Peter