RE: [JAVA] ICQ java manglende classes

> Aargh!!
> Med RH51 & kaffe 1.0 b3-3 (rpm) har jeg har installeret ICQjava med
> install-scriptet lydende på
>
> JAVA_HOME="/usr"
> JAVA_EXEC="$JAVA_HOME/bin/java"
> JAVA_CLASSES="$JAVA_HOME/lib/kaffe/libkaffevm.so"½

Aha, kaffe. Jag tror inte du kommer kunna köra ICQ med kaffe - sist jag testade
har jag för mig ICQ använde en sun.audio.... klass, som inte är standard :(

> hvilket er den eneste måde jeg har kunnet få scriptet til at fuldføre
> på. Alle andre måder medfører fejlmeldingen "Invalid JAVA_CLASSES: file
> \classes.zip\ not found".

Kaffe använder AFAIK inte någon classes.zip.

> Nu er sagen så at jeg ved at køre ./ICQ får fejlen "Couldn't find or
> load essential class 'java/lang/object' <8 skrammelkarakterer>"

Det där beror nog på att Klasses.jar inte är i classpath (i min build är det
iaf "Klasses" (inga typos)). Hos mig las den automatiskt i
/usr/local/share/kaffe.

> Kæden falder tilsyneladende af fordi jeg ikke har den rette JRE
> installeret, men det er ikke lykkedes mig at gennemskue om det nu også
> er hele historien :(

Tja, som sagt tror jag att du behöver Sun's JDK i alla fall (ARGH! dom där på
mirabilis alltså...), i vilket fall Linux porten (inklusive en pre-release av
JDK 1.2!) kan hittas på www.blackdown.org.

/ Peter Schuller

Windows 98 supports real multitasking.
It can boot and crash simultaneously.

---
PGP userID: 0x5584BD98 or 'Peter Schuller <sslug@sslug>'
E-Mail: sslug@sslug Web: http://hem.passagen.se/petersch
Help create a free Java based operating system - www.jos.org.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 19:03 CEST [an error occurred while processing this directive]