RE: [JAVA] Hvilken IDE til Linux/java?

> Hvilken IDE til java kan anbefales under Linux?
>
> Jeg kan godt støvsuge nettet, men vil hellere
> hellere høre om der en nogen på listen, der har
> egne erfaringer. FreeBuilder?

FreeBuilder har jag prövat, men bestämmt mig för att den är i för tidigt
stadium. En massa småsaker verkar krångla, och, framför allt, editorn är inte
särskilt avancerad än. Dock så verkar den kunna bli väldigt bra i framtiden!

En annan IDE jag prövade var NetBeans Developer. Den är fratis för
icke-kommerciell användning, och skriven i Java, och använder Swing. På min
maskin, en P133 med 48 RAM, gick den ganska segt, och kracshade lite då och då.
Men detta var med tidigare verisoner av både JVM:en och NetBeans. Notera också
att jag alltid har en massa applicationer igång, så en del av segheten
(swappeti swap) kan nog attributeras till att mycket RAM var uppätet av andra
apps.

NetBeans har en egen JVM och kompilator verkar det som, och den stöder sådanna
hära visuella click-grejjer för placering av komponenter och automatisk
generering av kod. Detta vet jag inte mycket om dock, då jag inte tycker om
sådan funktionalitet (bättre att skriva det själv :).

Editorn klarade det vanliga med Syntax highlighting och automatic indenting,
men var inte på långa väga lika avancerad som t ex XEmacs, vi, eller NEdit.
Personligen tycker jag att editorn är mycket viktig, men det verkar INGA som
gör kommerciella IDEs tycka, då jag aldrig sett en sådan med en bra editor...

Iaf. NetBeans är helt klart en "ordentlig" IDE. Och definitivt värd att prova.

Personligen kör jag dock med kombinationen XEmacs + Jacob. XEmacs ger ju då en
extremnt avancerad och ändringsbar editor, medans Jacob tar hand om makefiler,
klicka-för-att-byta-fil och sådant.

(jag har prövat andra saker också, men inte fastnat för någon av olika
anledningar. NetBeans och XEmacs+Jacob är nog de två jag testat som jag tyckt
varit bäst)

/ Peter Schuller
E-Mail: sslug@sslug
Web: http://hem.passagen.se/petersch

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-08-10, 19:03 CEST [an error occurred while processing this directive]