Re: [ITPOLITIK] den lille runde uden håndtag

kim Schilling wrote:
> Det er interessant at side med på denne tråd se snævert tingene kan blive
> anskuet.
>
> I mit perspektiv så handler hele diskussionen vedr. open source i det
> offentlige om friheden til selv at:
>
>    - Vælge hvilke applikationer der skal anvendes til løse opgaver
>    - Vælge hvilket format data skal afleveres i.
>
> Men sådan som sslug og it-politisk forening ofte fremlægger sagen så drejer
> det sig mere om open source vs. microsoft, og dette i en meget desktop
> native kontekst.

Nej, IT-Pol er ikke en Open Source forening. Du tænker nok på at vi har støttet ODF. Men
der er også applikationer, der bruger ODF uden af være Open Source og der er web-baserede
løsninger, der bruger ODF (Google Docs og Zoho fx.)

> [...]
> Hvordan skal disse andskues i diskussionen? De er jo ofte baserede på open
> source software, er ofte tilgængelige uden licens eller med en licens med få
> omkostninger, stiller ofte API til integration til rådighed, kan eksportere
> i formater med oprindelse både i closed source miljøet og open source
> miljøet.
> Er det ikke på tide at komme videre og lukke den diskussion om hvorvidt vi
> skal have open source eller closed source på desktoppen, og få åbnet op for
> den fremadrettede diskussion om hvordan man karakterisere service baserede

Selv for webbaserede løsninger er interoperabilitet vigtigt. Fx har Berlingske besluttet
at bruge en kombination af Google Docs og OpenOffice.

> Skal de andskues udfra licenserne man underkaster sig ved anvendelse, eller
> skal de andskues på baggrund af om der er anvendt open source eller closed
> source på serveren til at udvikle dem, eller er det væsentligste hvorvidt
> man bliver "locked in" ved anvendelse, eller er det omfanget af API'er der
> er væsentligst?

Udover interoperabilitet er det også et spørgsmål om privatliv. Jeg har ikke lyst til at
have alle mine emails og dokumenter liggende hos et andet firma.

Jeg er heller ikke vild med at outsource hele sagsbehandlingssystemer i det offentlige.

> I min optik handler det primært om applikationens anvendelighed til at løse
> en given opgave og herunder, eksportere den til et ønsket format, og kunne
> integreres med de øvrige værktøj som jeg anvender.

Nogle englændere forslog at lade Google lave patientjournaler. Det ville Google sikkert
være rigtig gode til. Men er det i patienternes interesse?

> Venlig Hilsen
>
> Kim Schilling

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-03-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]