Re: [ITPOLITIK] den lille runde uden håndtag

2010/2/1 Gerd Schirner <sslug@sslug>:

> Det blev sagt temmelig klart, at overgangen til LINUX og f.eks. OPEN
> OFFICE ville blive dyrere for det offentlige på lang sigt, grundet bl.a.
> mangel på kvalificerede brugere til LINUX.

Vi har opnået, at Folketinget har et fokus på åbne standarder. Det er
første skridt for reel konkurrence. For mig at se er næste skridt at
få de supergode, frie programmer til Microsoft Windows (herunder
OpenOffice, Firefox, Inkscape og Gimp) ud i det offentlige - også
selvom de kører på Microsoft Windows og også selvom de i starten måske
kun kan bruges af 90% af personerne. Skridtet herefter bliver at
udskifte serveren med en Linux server og endelig til slut at skifte
klienterne til Linux.

Jeg tror, at det for de fleste offentlige arbejdspladser vil være for
stor en mundfuld at skifte alt til Linux. Jeg kan dog også se visse
steder, hvor det nok kunne lade sig gøre, nemlig skoler og
daginstitutioner.

Jeg ser ikke SSLUG skal gå ind og konkurrere med virksomheder, men at
SSLUG kan påvirke beslutningstagerne til at vælge for fri software. Et
simpelt skridt kunne være at gå ind i skole- og
institutionsbestyrelser og påvirke beslutningerne her.

> Ovennævnte tiltag kunne være nogle nicheområder, som SSLUG har mulighed for
> at gå ind i. Der er mange, lad mig nævne i flæng:
>
> -afholdelse af LPIC kurser og examener
> -kursusaktivitet mht OPEN OFFICE, anden software
> -støtte og knowhow omkring linux-kompatibel-hardware (efterhånden det meste)
> -lokaler med faciliteter hvor diverse migrationsscenarier kan demonstreres
> -og meget mere, kom med forslag, folks...

Her synes jeg, vi skal passe på ikke at bruge frivillig arbejdskraft
til at udkonkurrere virksomheder, som kan levere det samme til fri
software. Jeg vil hellere opfordre folk til at melde sig som lærere
til f.eks. aftensskole undervisning i frie programmer, der også virker
under Microsoft Windows. Derved kan vi benytte aftenskolernes
faciliteter og læreren kan endda få en klatskilling for det.

/Ole

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-03-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]