Re: [ITPOLITIK] den lille runde uden håndtag

Det er interessant at side med på denne tråd se snævert tingene kan blive
anskuet.

I mit perspektiv så handler hele diskussionen vedr. open source i det
offentlige om friheden til selv at:

   - Vælge hvilke applikationer der skal anvendes til løse opgaver
   - Vælge hvilket format data skal afleveres i.

Men sådan som sslug og it-politisk forening ofte fremlægger sagen så drejer
det sig mere om open source vs. microsoft, og dette i en meget desktop
native kontekst.
Glemt er de store muligheder som der idag findes for at anvende helt eller
delvis åbne services som er tilgængelige på nettet.
Hvordan skal disse andskues i diskussionen? De er jo ofte baserede på open
source software, er ofte tilgængelige uden licens eller med en licens med få
omkostninger, stiller ofte API til integration til rådighed, kan eksportere
i formater med oprindelse både i closed source miljøet og open source
miljøet.
Er det ikke på tide at komme videre og lukke den diskussion om hvorvidt vi
skal have open source eller closed source på desktoppen, og få åbnet op for
den fremadrettede diskussion om hvordan man karakterisere service baserede
applikationer?.
Skal de andskues udfra licenserne man underkaster sig ved anvendelse, eller
skal de andskues på baggrund af om der er anvendt open source eller closed
source på serveren til at udvikle dem, eller er det væsentligste hvorvidt
man bliver "locked in" ved anvendelse, eller er det omfanget af API'er der
er væsentligst?
I min optik handler det primært om applikationens anvendelighed til at løse
en given opgave og herunder, eksportere den til et ønsket format, og kunne
integreres med de øvrige værktøj som jeg anvender.

Venlig Hilsen

Kim Schilling

2010/2/2 Steen Jensen <sslug@sslug>

> Så vidt jeg ved, underviser vores gode gamle dosorakel Per Gjerløv netop i
> OpenOffice på aftenskole for pensionister. Og han har skrevet en ret
> udførlig brugsanvisning til Write.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Steen Jensen
> * Registered Linux user #172489 on http://counter.li.org.*
>
> INTET er umuligt for den, der ikke selv skal gøre det!
>

> sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum hvor
> hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #20765

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-03-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]