Re: [ITPOLITIK] den lille runde uden håndtag

Den 03-02-2010 12:27, Martin Schlander skrev:
Gerd Schirner wrote:
Jeg kom til at overveje den rolle, som SSLUG og tilsvarende organisationer
kunne spille i denne sammenhæng, og det slog mig pludselig: hvorfor sover
vi stadig tornerosesøvn? Hvad med rollen som aktiv deltager, og
initiativtager til kontakt med det offentlige?

Der er rimeligt ofte foreslag om noget lignende - og SSLUG har blandt andet
været medarrangør af en "Linuxdag" på Christiansborg for et par år siden
hvor beslutningstagere fra virksomheder, offentlige myndigheder og NGO'er
var inviterede - en lille håndfuld folketingsmedlemmer kiggede også forbi.

Men der er nogle alvorlige problemer med det som jeg ser det. Det er både
vanskeligt og måske ikke engang ønskværdigt, at få personer der har
tilstrækkelige kvalifikationer til at yde professionel konsulenthjælp, til
at arbejde gratis i et sådant omfang - og når man ikke har folkene med de
rette kvalifikationer kommer man nemt til at se mindre heldig ud. Desuden
bliver det hurtigt ret akavet at komme som non-profit forening og sælge
produkter man dybest set ikke har ret meget med at gøre - man kommer til at
virke som irrationelle, missionerende fantaster og derved stødes folk væk.
Og man kan alligevel ikke hjælpe nogen der ikke vil hjælpes.

Den slags opgaver bør derfor overlades til OSL (Open Source
leverandørforeningen), Novell, IBM, diverse konsulenthuse og andre med
kommercielle interesser i det.

SSLUG har dog vores support-postlister sslug-teknik og sslug-enterprise,
hvor virksomheder kan få gratis support på ganske højt niveau hvis de vil.

SSLUG bør efter min mening fokusere på hjemmebrugere/privatpersoner. Og vi
bør ikke bruge al vores krudt på markedsføring og udadvendte aktiviteter,
jeg tror det er en bedre vækststrategi at bruge mere af vores begrænsede
krudt på at gøre noget for vores eksisterende medlemmer - og på dem som
faktisk er interesserede og nysgerrige til at begynde med.

Vi har desuden haft overvejelser om at forsøge at afholde et grundkursus i
desktop-linux for hjemmebrugere om aftenen bestående af 6-8 kursusgange. Det
er endnu ikke blevet til noget, men ideen rumsterer stadig i mit baghoved,

Du skal have tak for at give anledning til diskussion om hvad SSLUG bør
være/gøre og ikke bør være/gøre.

Bemærk: Ovenstående er min personlige holdning og er ikke afstemt med resten
af bestyrelsen.

sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum
hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #20768

Ganske enig i dine betragtninger Martin. Dansk IT har sammen de Radikale haft en høring på Christiansborg, og den var nok med til at få vendt KMD lidt, men nu er de jo blevet privatiseret.

Hvis du tumler med kurser, kan du overveje at få det via aftenskolerne, så læreren får en rimelig betaling uden risiko.

--
Med venlig hilsen
Steen Jensen

INTET er umuligt for den, der ikke selv skal gøre det!

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2010-03-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]