Re: [ITPOLITIK] Tanker om IT-Politik

On 6/17/08, Mads Lindstrøm <sslug@sslug> wrote:
>  man, 16 06 2008 kl. 10:54 +0200, skrev Ole Tange:
>
>  > B undling af operativsystem og computer skal forbydes.
>  > Operativsystemet skal sælges separat.
>
> Det her punkt er jeg uenig i af to grunde.
>
>  1) hvordan afgrænser du computer? Er det IBM kompatible PC'er eller er
>  MAC-s også inkluderet? Ville Asus EEE også være inkluderet? Hvad med
>  avancerede mobiltelefoner? Før du siger jeg er langt ude med
>  mobiltelefoner, så tænk på at de kører kontorprogrammer og Linux på
>  nogen af dem.
>
>  Og afgrænsningen stopper ikke her. Hvad med spillekonsoler, video og
> [...]

Afgrænsningen kunne f.eks. være, at det kun gælder for alle
virksomheder, der er dømt for monopolmisbrug, så der åbnes op for, at
enhver enhed, som normalt sælges med en dømt monopolmisbrugers
operativsystem, kan installeres med et alternativt operativsystem.

Det vigtige er dog, at forbrugeren tydeligt kan se prisen for
operativsystemet og aktivt skal vælge dette til.

>  2) Det andet er brugervenlighed. Hvis man bundler hardware og OS spiller
>  brugeren for selv at skulle installere sit OS. Og producenten får
>  mulighed for at tilpasse OS'et lige til det hardware den skal kører på,
>  såsom Mac gør med Mac OS, Asus gør med Linux eller Commondore gjorde med
>  deres computere (Fx. Amiga og C64).

Der er ikke noget i vejen for, at softwaren, som sælges løst, kan fåes
i en udgave, som passer præcist til en given hardware, så man blot
skal trykke på en enkelt tast for at få alt installeret.

/Ole

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2008-07-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]