Re: [ITPOLITIK] Tanker om IT-Politik

Hej

man, 16 06 2008 kl. 10:54 +0200, skrev Ole Tange:

> Mit svar vil være BOKS PÅ. Jeg beskrev dette til Linuxdag i
> Folketinget for et par uger siden:
>
> B undling af operativsystem og computer skal forbydes.
> Operativsystemet skal sælges separat.

Det her punkt er jeg uenig i af to grunde.

1) hvordan afgrænser du computer? Er det IBM kompatible PC'er eller er
MAC-s også inkluderet? Ville Asus EEE også være inkluderet? Hvad med
avancerede mobiltelefoner? Før du siger jeg er langt ude med
mobiltelefoner, så tænk på at de kører kontorprogrammer og Linux på
nogen af dem.

Og afgrænsningen stopper ikke her. Hvad med spillekonsoler, video og
fjernsyn?

2) Det andet er brugervenlighed. Hvis man bundler hardware og OS spiller
brugeren for selv at skulle installere sit OS. Og producenten får
mulighed for at tilpasse OS'et lige til det hardware den skal kører på,
såsom Mac gør med Mac OS, Asus gør med Linux eller Commondore gjorde med
deres computere (Fx. Amiga og C64).

> O ffentligt udviklet software skal være under en fri licens.
> K ortdata og lign. skal gives under en fri licens, så skatteyderne (og
> virksomhederne) kan benytte dem

Næsten enig.

Hvis man ser på det her fra et samfundsøkonomisk synsvinkel, skaber
immaterielle værdier kun (samfundsmæssig) værdi når de bliver brugt. Des
mere de bliver brugt, des mere værdi skaber de. Og hvis de er gratis
bliver de selvfølgelig brugt mere end hvis de koster penge. Og jo færre
restrektioner der er på licensen, des mere vil værdierne også blive
brugt. Så samfundsøkonomisk set taller det for at immaterielle værdier
bliver "released" som public domain.

Så forskellen i holdning ligger nok i at du vil "release" under en fri
licens, mens jeg helst så en "release" som public domain (= licensløs).
Ikke den store forskel, men den er der.

> S koleforløb skal kunne gennemføres uden at det kræves, at man
> benytter ufri software.
>
> P atenter på software skal afskaffes
> Å bne standarder skal benyttes mere i det offentlige, så det er et
> krav, at de sender data i åbne formater.

Resten af punkterne er jeg enig i.

> Se slides: http://ole.tange.dk/foredrag/linuxdag-chrborg/
>
> /Ole

/Mads Lindstrøm

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2008-07-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]