Re: [ITPOLITIK] Tanker om IT-Politik

On Tue, 2008-06-17 at 17:09 +0200, Mads Lindstrøm wrote:

> Det her punkt er jeg uenig i af to grunde.
>
> 1) hvordan afgrænser du computer? Er det IBM kompatible PC'er eller er
> MAC-s også inkluderet? Ville Asus EEE også være inkluderet? Hvad med
> avancerede mobiltelefoner? Før du siger jeg er langt ude med
> mobiltelefoner, så tænk på at de kører kontorprogrammer og Linux på
> nogen af dem.
>
> Og afgrænsningen stopper ikke her. Hvad med spillekonsoler, video og
> fjernsyn?

Jeg er enig med Georg i det punkt. Lovgivningsmæssigt ville jeg hellere
sige, at det skulle være forbudt at have OEM-aftaler som dem, Microsoft
p.t. har, og som i virkeligheden er en form for bestikkelse til
forhandlerne for kun at levere PC'ere med Windows præinstalleret. Man
kunne have en lov, der sagde, at på almene computere/forbruger-PC'er
osv., skal operativsystemet altid være et "add-on", der prisberegne
selvstændigt og kan fravælges.

På samme måde som jeg i øvrigt mener, det bør forbydes at bundle
mobiltelefoner med abonnementer - hvis det altid var telefon for sig og
abonnement for sig, ville det skabe langt større gennemskuelighed for
forbrugeren (men det kan diskuteres, om det er IT-politik og dermed
hører hjemme her på listen).

hilsen Carsten

--
http://www.modspil.dk

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2008-07-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]