Re: [ITPOLITIK] Sander holder fast i to åbne formater

Jørgen Kristensen wrote:
> Forestil at en regnelærer siger til eleverne at 2 + 2 = 5
> På første række sidder en kvik elev, David, han ser at regnelæreren har
> dummer sig og siger "Det er ikke rigtig - 2 + 2 = 4"
>
> Hvad svarer den erfarne regnelærer nu ?

Jeg tror han svarer: "IDC siger EOOXML er en åben standard"

Det har været en kæmpe fejl at lovforslaget har indeholdt en vag bemærkning
om at indførelsen af åbne standarder ikke må medføre ekstra udgifter. Som
andre har bemærket før mig er det umuligt at foretage nogen som helst
ændringer uden det medfører omkostninger (på kort sigt) - og denne sætning
har regeringen tydeligvis tænkt sig at misbruge på det groveste for fortsat
at bevare et skævvredet marked.

Det virker dog højest usandsynligt at det skulle være billigere at gå fra
MSO 2003 -> MSO 2007 end fra MSO 2003 -> OOo - hvadenten man kigger på
efteruddannelse, eller licensomkostninger.

Man kan selvf. også bringe MSO 2003 til at understøtte EOOXML - men de
selvsamme plugins giver jo også understøttelse for ODF, så den forklaring
holder heller ikke.

Jeg kan ikke tolke de udtalelser som andet end en bekræftelse af den
mistanke mange har haft siden lovforslaget var fremme - at regeringen
hverken står helt- eller halvhjertet bag intentionerne om at skabe mere
konkurrence på markedet.

--
openSUSE begynderguide: http://suse.linuxin.dk