Re: [ITPOLITIK] Høringssvar: "Anvendelse af åbn e standarder for software i det offentlige"

Peter Toft wrote:
> da denne er direkte vedtaget i B103. Og I kan nu endda finde den på OIO.dk
> http://www.oio.dk/files/Aabne_standarder_i_det_offentlige.pdf
> Hvis vi åbner denne diskussion igen,  så kender jeg et meget stort firma,
> som vil glæde sig meget over det.
>
> Så 100% enig med Keld på dette punkt.

Jeg har ændret det kontroversielle afsnit fra:

"Argumenterne for EOOXML er slet ikke tilsvarende stærke. Specifikationerne
har et omfang på ca. 6000 sider (ODF-specifikationerne er ca. 700 sider til
sammenligning), hvilket i sig selv gør det usandsynligt, at der vil komme
mange implementationer af EOOXML. Indtil videre findes kun en eneste
implementation til en enkelt platform - samt et eksternt plugin som er
specifikt for en enkelt af de mange hundrede Linuxdistributioner, det
hjælper således ikke meget for at sikre borgerne valgfrihed. Flere
implementationer er annonceret, men ingen ved om de kommer, til hvor mange
platforme, til hvilken pris og hvilken kvalitet de vil have.
ECMA-specifikationerne tillader ikke ændringer, som bryder
bagudkompatibilitet med Microsofts gamle binære formater. Blandt andet af
disse årsager er det tvivlsomt om EOOXML vil opnå ISO-certificering, og det
er endda diskutabelt om formatet lever op til IT- og Telestyrelsens egen
definition af en åben standard. Det hjælper dog EOOXMLs sag, at man med
indførelsen af en ny definition af åbne standarder, er gået bort fra
gennemskuelighed som et kriterium."

"Argumenterne for EOOXML er slet ikke tilsvarende stærke. Indtil videre
[...]
bagudkompatibilitet med Microsofts gamle binære formater, i
specifikationerne er der desuden henvisninger til de gamle udokumenterede
binære formater. Blandt andet af disse årsager er det tvivlsomt om EOOXML
vil opnå ISO-certificering, og det er endda diskutabelt om formatet lever
op til IT- og Telestyrelsens egen definition af en åben standard."

Det vil sige at:
1) pointen om specifikationens omfang er fjernet
2) den kritiske bemærkning ifht. definitionen er fjernet
3) der er tilføjet en sætning omkring henvisningerne til de gamle formater
som, svjv ikke er dokumenteret/specificeret noget sted. Men dog også
er "valgfri" at implementere.