Re: [ITPOLITIK] Teoretisk spørgsmål om GPL

lørdag 03 marts 2007 18:54 skrev Niels Elgaard Larsen:

> Så er det ikke distribueret under GPL. Det er upræcist at sige, at din
> software har en GPL licens. Det er distributionerne og ikke software der
> har (sker under) GPL.

Jamen...

Jeg siger til dig, at du er velkommen til at distribuere det under de vilkår
GPL dikterer...

> Generelt kan man ikke tvinge nogen til at udlevere kildekode. Men det har
> konsekvenser ikke at overholde GPL.

Ikke for mig, jo.

> Hvis jeg fx havde bestilt noget GPL software fra dig, du leverede et binært
> program som virkede, men ikke ville give mig kildekoden, så ville
> konsekvensen være, at du ikke modtog en krone i betaling. Jeg ville hævde
> at det var underforstået at det var din leverance til mig og ikke til dig
> selv eller 3. mand, der var under GPL.

Men, det er ikke den situation jeg beskriver.

> Hvis det er fordi han ikke kan få den, så er der ikke noget GPL involveret.

Derfor kan jeg vel stadig anvende GPL på programmet, dvs. at han kan
distribuere det under GPL.

> I dit eksempel er det jo heller ikke noget Open Source involveret.

Nej, men jeg var af den opfattelse at GPL var i overenstemmelse med OSI def.
Som Makholm har påpeget, havde jeg blandet to forskellige ting sammen.

> OSI def siger:
> ==
> The distribution terms of open-source software must comply with the
> following criteria: ..
> 2 ..Source Code - The program must include  source code
> ..
> ==
>
> Og det gør "distribution terms" for GPL jo også.

Nej. Det siger den faktisk ikke. Den siger at hvis A laver programmet og giver
det til B, og B ønsker at give det til C, så skal B kunne stille kildekoden
til rådighed. Den siger ikke noget om A. A er nemlig ikke omfattet af GPL.
Det er det der er det tricky, tror jeg.

> Jeg tror dit eksempel viser at "possession is 9/10. of the law", selv for
> immatrikulære aktiver.
>
> Dvs, hvis jeg modtager et binært program fra dig og du siger at det GPL, så
> skal jeg bede om kildeteksten med det samme. For hvis jeg har kildeteksten
> og du har sagt at det er GPL, så kan jeg videredistribuere det som GPL.

Det er oplagt.

> Hvis jeg ikke har kildekoden, risikerer jeg at du siger: "jeg løj, bare
> ærgeligt, nu kan du ikke engang distribuere den binære".

Det tror jeg også var konklusionen.

Mvh

Mads

--