Re: [ITPOLITIK] Teoretisk spørgsmål om GPL

Mads Bondo Dydensborg skrev:
Hej alle

Hvis nu jeg laver et stykke software (fra bunden), og oversætter det til et binært format, og lægger det binære format på nettet, og siger at det har GPL licens...

Så er det ikke distribueret under GPL. Det er upræcist at sige, at din software har en GPL licens. Det er distributionerne og ikke software der har (sker under) GPL.

Kan nogen så tvinge mig til at udlevere kildekoden?

Generelt kan man ikke tvinge nogen til at udlevere kildekode. Men det har konsekvenser ikke at overholde GPL.

Hvis jeg fx havde bestilt noget GPL software fra dig, du leverede et binært program som virkede, men ikke ville give mig kildekoden, så ville konsekvensen være, at du ikke modtog en krone i betaling. Jeg ville hævde at det var underforstået at det var din leverance til mig og ikke til dig selv eller 3. mand, der var under GPL.

Hvis du bare lægger det på nettet, så har du umiddelbart kun løjet. Men hvis du gør det bor at bedrage nogen, kunne det godt få retslige konsekvenser.

Jeg spørger fordi:

- det er jo min modtager der får licensen: Jeg er ikke omfattet af den. Jeg har jo ret til at gøre hvad jeg vil med det jeg selv har lavet.

Ja, og du har stadig ret til at gøre hvad du vil med det, selvom du har udleveret GPL kode.

- I modtagerens licens står der: "1. You may copy and distribute verbatim copies of the Program's source code as you receive it," - men hvad hvis modtageren aldrig har fået den?

Hvis det er fordi han ikke kan få den, så er der ikke noget GPL involveret.

I OSI definition af OS, står der: "2. Source Code - The program must include source code". Men, det kan jeg ikke finde i GPL?

I dit eksempel er det jo heller ikke noget Open Source involveret.

OSI def siger:
==
The distribution terms of open-source software must comply with the following criteria:
..
2 ..Source Code - The program must include  source code
..
==

Og det gør "distribution terms" for GPL jo også.

Jeg tror dit eksempel viser at "possession is 9/10. of the law", selv for immatrikulære aktiver.

Dvs, hvis jeg modtager et binært program fra dig og du siger at det GPL, så skal jeg bede om kildeteksten med det samme. For hvis jeg har kildeteksten og du har sagt at det er GPL, så kan jeg videredistribuere det som GPL. Hvis jeg ikke har kildekoden, risikerer jeg at du siger: "jeg løj, bare ærgeligt, nu kan du ikke engang distribuere den binære".