Re: [ITPOLITIK] Teoretisk spørgsmål om GPL

Peter Makholm wrote:

[...]

> En anden vej kunne være hvis du af en eller anden grund juridisk set
> skal "opføre dig ordentligt". Jeg kunne tænke mig at det kunne
> opfattes som vildledning i henhold til markedsføringslovens §3. En
> sådan sag tror jeg dog højst ville medføre at du enten skulle ophøre
> med at bruge GPL eller frigive koden så folk kunne udnytte de
> rettigheder GPL giver. Jeg er dog på noget dybere vand her.
>
> Markedsføringsloven gælder selvfølgelig kun som erhvervsdrivende, men
> hvis du solgte nogle konsulentydelser som blev understøttet af dit
> program tror jeg godt den kunne finde anvendelse.

Det er faktisk præcist i den tanke, at jeg kom ind på problemet: En
virksomhed får et diffust krav om at deres program skal være "Open Source".
Man tænker, at GPL er anerkendt, så hvis blot programmet licensieres med
GPL, så er man i mål, men man "glemmer" at frigive kildekoden. Så siger
man "vi er Open Source, programmets licens er jo GPL".

Ja, fortænkt eksempel, men jeg kom altså til at spekulere over det ;-)

> Nej for OSI-definitionen og GPL er forskellige størelser. Det er lidt
> som at sammenligne æbler og pære. OSI's open source-definition svare
> mere til FSF's fire friheder end til GPL- og de nævner at source coden
> er et krav.

Det er også gået op for mig nu.

Tak for hjælpen,

Mads

The rules of the game for future players are now ice-clear: anything you
say will be taken down and analysed for thousands of hours by people with
access to all the resources of the Net. You better be right, or you better
keep quiet: justice, free software style. Today is the day the law went open
source.
                                          - Rupert Goodwins, 22/4 2004.