Re: [ITPOLITIK] Teoretisk spørgsmål om GPL

Mads Bondo Dydensborg <sslug@sslug> writes:

> Tak. Din vurdering betyder meget for mig.

Jeg tror faktisk at der er to tilfælde vi skal overveje.

Den eneste der juridisk kan håndhæve selve indholdet af GPL er
ophavretshaveren. Uden jeg lige har tjekket referencerne mener jeg at
det bør fremgå af påtalebestemmelserne i ophavretslovens §81. Den
forurettede er den vis ophavsret bliver krænket.

En anden vej kunne være hvis du af en eller anden grund juridisk set
skal "opføre dig ordentligt". Jeg kunne tænke mig at det kunne
opfattes som vildledning i henhold til markedsføringslovens §3. En
sådan sag tror jeg dog højst ville medføre at du enten skulle ophøre
med at bruge GPL eller frigive koden så folk kunne udnytte de
rettigheder GPL giver. Jeg er dog på noget dybere vand her.

Markedsføringsloven gælder selvfølgelig kun som erhvervsdrivende, men
hvis du solgte nogle konsulentydelser som blev understøttet af dit
program tror jeg godt den kunne finde anvendelse.

> Enig.

Det kan måske yderligere underbygges af GPL afsnit 7 der siger at hvis
andre omstændigheder hindrer en i at opfykde GPL er man alligevel ikke
undskyld for at opfylde GPL.

> Omvendt kan man sige at OSI folkene rent faktisk explicit har krævet at
> kildekoden skal inkluderes. Det krav kan jeg ikke finde i GPL.

Nej for OSI-definitionen og GPL er forskellige størelser. Det er lidt
som at sammenligne æbler og pære. OSI's open source-definition svare
mere til FSF's fire friheder end til GPL- og de nævner at source coden
er et krav.

Så jeg mener ikke at GPL og OSI-definitionene i dette tilfælde er mere
inkompatible end GPL og FSF's fire friheder.

> Såvidt jeg ser, er det muligt at lave et program, og sige: "Mit program
> distribueres under GPL". Men, hvis kildekoden aldrig er kommet ud, så...
>
> Men, kan vi ikke konkludere, at for at et program skal være Open Source, så
> er det ikke nok at programmets licens er GPL, hvis ikke kildekoden rent
> faktisk er tilgængelig?

Korrekt. Det skal være under GPL-licens og der skal ikke være nogle
indlysende grunde til at GPL afsnit 7 skal tages i brug.

//Makholm