Re: [ITPOLITIK] Teoretisk spørgsmål om GPL

Martin Schlander <sslug@sslug> writes:

> Jeg tolker det således at i det øjeblik du smider binær(e) fil(er) på nettet
> så distribuerer du - og er dermed forpligtet til at udlevere kildekoden. Du
> kan derimod snildt skrive programmet og bruge det privat derhjemme, under
> GPL, uden at være forpligtet til at udlevere noget - men så snart du
> distribuerer (lægger binære filer på nettet) så er du også forpligtet til
> at udlevere kildekoden, ellers må du finde en ikke-fri licens at bruge.

En licens er en tosidig aftale[0] mellem ophavretshaver og
modtageren. Det er kun over for ophavretshaver man forpligter sig til
noget som helst ved at acceptere licensen.

Man kan eventuel godt opdigte et stykke juridisk fiktion om at Mads
ved at sætte GPL på et stykke software og distribuere det indgår en
aftale med sig selv, men da det er alene Mads der kan kræve aftalen
håndhævet er det lidt ligegyldigt.

//Makholm

0) Der er vist nogle lidt forskellige retstraditioner om hvordan
   licenser klassificeres. Jeg kan ikke helt huske om GPL er at
   betragte som en aftale efter dansk ret. Det er dog ikke relevant i
   at det kun er ophavretshaver der kan kræve aftale opfyldt.