Re: [ITPOLITIK] Teoretisk spørgsmål om GPL

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> Hvis nu jeg laver et stykke software (fra bunden), og oversætter det til
> et binært format, og lægger det binære format på nettet, og siger at det
> har GPL licens...
>
> Kan nogen så tvinge mig til at udlevere kildekoden?

Jeg er ikke licens-ekspert, men syntes godt nok at dette lød mærkeligt.

Der står følgende i "Preamble"

"For example, if you distribute copies of such a program, whether gratis or
for a fee, you must give the recipients all the rights that you have. You
must make sure that they, too, receive or can get the source code. And you
must show them these terms so they know their rights."

Jeg tolker det således at i det øjeblik du smider binær(e) fil(er) på nettet
så distribuerer du - og er dermed forpligtet til at udlevere kildekoden. Du
kan derimod snildt skrive programmet og bruge det privat derhjemme, under
GPL, uden at være forpligtet til at udlevere noget - men så snart du
distribuerer (lægger binære filer på nettet) så er du også forpligtet til
at udlevere kildekoden, ellers må du finde en ikke-fri licens at bruge.