Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

Peter Valdemar Morch skrev:

> Tak for linket om TCPA -- eller "Trusted Computing".
>
> Jeg havde det ellers lige så godt. Og så opdagede jeg "Trusted
> Computing"...
>
> Det ser ihvertfald ikke ud til at det bliver hverken idag eller
> imorgen... Jeg håber ALDRIG jeg bliver tvunget til at køre en maskine
> med dét stads.

Det kommer an på om du kan leve uden Hollywood, Britney Spears, Danmarks
Radio (som betales af tvangsbeskatningen på din Linuxcomputer), digitale
værker på bibliotekerne, osv.

> Guskelov er de fleste sider om det fra 2002-2003,

Der kommer nye sider hver dag. Lad mig give dig en fra i dag (Hvis vi ser
bort fra at det er efter midnat :-)
http://www.commsdesign.com/news/insights/showArticle.jhtml?articleID=193002427

> så jeg
> håber "Trusted Computing" dør ud af sig selv...

Det dør ikke af sig selv. Det skal hjælpes på vej.

Kombinationen af DRM, Trusted Computing og Infosoc-lovgivning er ret
ubehagelig. Hvis det ikke er slemt nok så er der  softwarepatenter på
området.

Jeg skal krydse klinger om DRM med bl.a. Sony
http://www.newmediadays.dk/sw1323.asp#516_1673

Jeg mener at Open Source er vigtigt ifm med DRM og Trusted Computing, ikke
kun pga Open Source brugeres manglende adgang til værkerne, men fordi Open
Source fantastisk godt illustrerer problemet med DRM: Vi forsøges frataget
muligheden og retten til frit at bruge ejendele, som vi ærligt og redeligt
har købt.

--
Niels Elgaard Larsen
sslug@sslug