Re: [ITPOLITIK] Folkebiblioteker og DRM

Tak for ulejligheden med at spørge til råds på denne liste.

Thor Dekov Buur wrote:

> I forbindelse med mit arbejde i biblioteksverdenen, er jeg med i et
> projekt, der arbejder med download af lydbøger. I og med det sker i
> biblioteksregi er der tale om et lån. Fuldstændigt som i den fysiske
> verden, hvor brugeren afleverer bogen/cd'en/lyd-bogen osv tilbage efter
> en fastlagt periode.

Det vil være forkert at kopiere den fysiske verdens begrænsninger over til
den (online) digitale verden.

> For at forlagene vil give os tilladelse til at låne deres materialer ud
> elektronisk, vil de selvfølgelig gerne sikre sig, at materialerne ikke
> bliver kopieret (de bliver jo afregnet pr udlån).

Igen, det er en gammel teknologi, der forsøges at give en forlænget levetid
til. Det er klart at forlagene kæmper for dette - og de har endda
ophavsretsloven på deres side. Læs kapitel 6a, der omhandler DRM - en
konsekvens af Infosoc direktivet fra 2001.

Det er for brug af tekseter/lyd optagelser/video over Internettet ingen
naturlig barriere, der gør at afregning pr. udlån er fornuftig. Faktisk er
det forlagene, der stort set er overflødige. Forlag i den forstand, at de
laver fysiske eksemplarer af et værk. Prisen for at lave digitale
eksemplarer af et værk er ultra lav sammenlignet med at trykke og
distribuere en bog. Forlag i den forstand at de hjælper med at rådgive og
redigere - det har stadig en fremtid.

> Det er vel de færreste, der mener, at bibliotekernes metode (gratis
> materiale til lån) er noget skidt. Men for at opretholde samme service
> på internettet, kommer der en eller anden form for DRM ind i billedet.

Biblioteket handler om at udlåne eksemplarer. På internettet er der ikke
noget naturligt skel mellem værk og eksemplar. Bibliotekets funktion er
således også truet som værende en institution for en gammel teknologi i
lighed med forlagene.
Ligesom Hollywood har påvirket lovgivningen gennem Digital Milinium
Copyright Act, Infosoc og dermed ophavsretslovens kapitel 6a, så har
bibliotekerne også lavet lobbyarbejde og påvirket lovgivningen på oprådet.

Der er en række særregler for netop biblioteker. Vi er belvet vant til at
man både kan købe en bog i boghandlen og samme dag kunne låne den på
biblioteket. På biblioteket kan man ricikere, at den er udlånt. Man skal
fysisk køre derhen, man skal fysisk køre derhen igen og aflevere. Der som
oftest begrænset udlånstid. Alt sammen barierer, der gør at boghandler og
biblioteker kan fungere side om side. For at forfatterne ikke får mindre ud
af bøger, der bliver brugt gennem biblioteker frem for boghandler, så er
biblioteksafgiften opfundet.

Da internettet ikke har de samme fysiske begrænsninger som et fysisk
bibliotek med trykte bøger, så vil de give langt bedre mening, at lave et
afgiftssystem, der passer til dette medie, frem for at sætte kunstige
begrænsninger.

> Platformuafhængighed et kardinalpunkt i projektet, men det er ikke klart
> for mig (eller andre i projektet), hvordan vi klarer denne sag. Windows
> Media DRM eller iTunes DRM er selvsagt ikke en mulighed.

platforms uafhængighed forstået som ja tak til åbne standarder er en god
ting. Det giver en større sikkerhed for at materialet også kan læses i
fremtiden. Hermed er man med til at dikre, at vi ikke havnet i det
historieløse samfund.

> Jeg mener selv, at have fundet et område, hvor det rent faktisk er
> berettiget at anvende DRM. Men det er jo ikke lige en hyldevare i open
> source-miljøet. Det tætteste jeg er kommet er vandmærkning af MP3-filer,
> men det giver kun en sporingsmulighed og ikke en kopisikring.

Nej jeg kan ikke se nogen berettigelse for DRM. Jeg ser langt hellere at
ydelsen ikke bliver udbudt. Det er et skråplan.

Det sidst nye skrækeksempel jeg er faldet over, er forlaget Thomson, der
sælger en DVD-skive med Karnovs lovsamling og Ugeskrift for retsvæsen.
Prisen for jurastuderende er 300 kr. Skiven vil ifølge spisesedlen holde op
med at fungere efter et år.
Lyder det ikke skønt at gamle love og retsafgørelser slettes? velkommen til
George Orwells 1984.

> Har I nogle gode ideer? Alle input er velkomne!

Drop ideen med at udbyde på forlagenes præmisser. Tag fat i
forfatterne/fortællerne direkte og lav en aftale om en fast pris og at gøre
værket tilgængeligt, samt eventuelt et årligt beløb, sålænge i udbyder
kopier fra jeres hjemmeside. Kopiering skal være frit. Ikke kun fra jer til
brugerne, men også fre bruger til bruger. Det kunne eventuelt lavet
spørgeskemaer/stikprøver/telefon interviews eller lignende, der kan måle
udbredelsen og dermed kunne graduere det årlige beløb.

Tilpas lovgivningen og administrationen efter teknologien og ikke omvendt.

Mvh