Re: [ITPOLITIK] Påtvungne programmer - del 2

On Wed, 07 Sep 2005 17:29:40 +0200
Anders wrote:

> Det er LANGT fra hurtigere at rette elektronisk. Det er et helvede, men
> desværre går den nye gymnasiereform i den retning. Eleverne skal samle
> en portfolio med et udvalg af deres opgaver osv. Og de skal til prøve
> (man må ikke længere kalde det eksamen) i disse opgaver. Dette foregår
> elektronisk! Og for at eleven skal få noget som helst ud af rettelserne,
> så skal de have deres opgaver osv. tilbage elektronisk igen.
>
> Tåbeligt, ja!

Du nævnte at det kunne være et problem at følge dette elektroniske
mønster med opgaver i PDF format; Martin MP's forslag om at
udskrive hjælper ikke, hvis der skal afleveres "elektronisk". I
den situation må man jo skrive kommentarer i et nyt dokument med
linie-henvisninger med mindre man har "Adobe" software, som gør
det muligt at rette i PDF-filer.

Jeg kan godt forstå du bruger stærke ord om denne type løsning,
som vel ikke har så mange fordele frem for papir og farvede
rettelser.

Dit thread-head spørgsmål

("Nogle mente, at vi bare kunne sætte som krav, at eleverne
afleverede ALT i Word-, Excel- og PowerPoint-format. Men må skolen
stille det krav til eleverne? Har eleverne ikke Friheden Til At
Vælge?") og ("Det er intet problem så længe eleverne bruger Word,
Excel og PowerPoint.")

må i dag kunne besvares med at det er en fejltagelse, at så
mange bruger Microsoft "Word" format, og at man derfor bør
definere en dokumentstandard, som work-station (skrivemaskine)
computere kan læse og skrive.

Det har EU været på vej med længe. Open Document er ved at
blive anbragt i den situation, men der er selvfølgelig
store kommercielle interesser som forsøger at hindre, at dette
sker.

Indtil da er det vel i orden at forlange dokumenter i "Microsoft
Word" format. Open Office er endda nogenlunde i stand til at læse
disse typer format.

Hans Schou har nogle gange været fremme i skoene og krævet
"alle dokumenter som Ascii tekstfiler!"

Når man kunne bruge skrivemaskiner, så kan man også bruge ASCII
tekstfiler.

En kollega fortæller, at RUC studerende på andet år ikke har
fundet ud af at Microsoft Textprocessing software ("Word")
kan generere indholdsfortegnelse, når du bruger "Heading1"
m.v. til overskrifter, så de kunne jo lige så godt bruge
almindelige plain text filer.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2005-10-01, 02:02 CEST [an error occurred while processing this directive]